4. Uluslararası Bilimsel ve Akademik Araştırmalar Konferansı, Konya, Türkiye, 19 - 20 Ağustos 2024, ss.1-8
Üretken yapay zeka sohbet robotları, gelişmiş doğal dil işleme yetenekleri sayesinde eğitim süreçlerine olumlu katkılar sağlama potansiyelindedir. Bu yeni bir teknolojinin doğru kullanımının bilinmesi önemlidir. Üretken yapay zeka okuryazarlığı öğrencilerin sohbet robotlarını etkili bir şekilde kullanma konusunda daha fazla potansiyele sahiptir. Literatürde, üretken yapay zekâ kategorisinde yer alan yapay zekâ sohbet robotlarının okuryazarlık düzeyini ölçmeye yönelik sınırlı sayıda ölçüm aracı bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin üretken yapay zeka okuryazarlığını ölçmek için bir araç uyarlamaktır. Wang et al (2023) tarafından geliştirilen YZ okuryazarlık ölçeği, 297 lisans ve lisansüstü üniversite öğrencisinin katılımıyla Türkçe'ye uyarlanmıştır. Ölçek dört boyut ve on maddeden oluşmaktadır. Dört boyut için Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı 0,74 olarak hesaplanmıştır. Toplam test puanları üst ve alt %27'lik gruplar arasında anlamlı bir farklılık göstermiştir. Modelin yeterliliğini göstermek için uyum indeksleri incelenmiş ve üzerine inşa edilecek iyi bir temel sağladığı görülmüştür. Bu yapısıyla araç, üretken yapay zeka okuryazarlık düzeyini, bu düzeyi geliştirmeye yönelik öğrenme faaliyetlerinin etkililiğini ölçmek ve bu konuda araştırma yapmak için uygun bir araç olarak kullanılabilir.