Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks, cilt.13, sa.1, ss.293-311, 2021 (Hakemli Dergi)
Müziksel işitme algısı, üzerinde birçok araştırma yapılan ve müzik
yeteneği çerçevesinde ön planda olan unsurlardan birisi olmuştur. Bu
araştırmanın ana konusu, müzik yetenek testlerinin uzun yıllardan beri
ölçmeye çalıştığı önemli bir kavram olan müziksel işitme algısıdır. Müziksel
işitme algısı, özellikle çocukluk döneminde gerekli eğitim planlamalarıyla
geliştirilebilecek bir kavramdır. Bu bağlamda yapılandırmacı yaklaşım temelli
olarak kişinin hazır bulunuşluk düzeyine göre eğitim kapsamında erken tespit
önem arz etmektedir. Bu araştırmadaki ölçek, 9-12 yaş grubu çocukların
müziksel işitme algısını ölçmek üzere tasarlanmış olup, söz konusu çocukların
nota bilip bilmeme değişkeni devre dışında bırakılacak şekilde
oluşturulmuştur. Böylece asıl ölçülmek istenen konu olan müziksel işitme
algısının ön plana çıkması amaçlanmıştır. Aralık testi, melodi testi ve ritim testi
olmak üzere 3 bölümden oluşan ölçeğin tasarım aşamasında öncelikle 100,
uygulama sırasında ise 160 öğrenci ile saha araştırması yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda istatistiksel olarak güvenirlik ve geçerlik analizleri
yapılmış olup ölçeğin uygulanabilirliği ortaya konmuştur.
The perception of musical hearing has been one of the most prominent
elements within the framework of musical talent and many studies have been
conducted on it. The main subject of this research is musical hearing perception
which is important concept that musical ability tests have been trying to
measure for many years. Musical hearing perception is a concept that can be
developed with the necessary educational planning, especially in childhood. In
this context, based on the constructivist approach, early detection is important
according to the level of readiness of the person. The scale in this study was
designed to measure the musical hearing perception of children between the
ages of 9-12, and was created in such a way that the variable of whether or not
to know notes was disabled. Thus, it is aimed to bring the perception of musical
hearing, which is the main subject to be measured, to the fore. The scale
consists of 3 parts: interval test, melody test and rhythm test. Firstly, the field
study was conducted with 100 students, and then 160 students during
implementation throughout the design phase of the scale, As a result of the
research, statistical reliability and validity analyzes were made and the
applicability of the scale was revealed.