Yaratıcı Drama Dergisi, cilt.16, sa.1, ss.131-156, 2021 (Hakemli Dergi)
Kültürel miras ögelerinin, eski ya da çağdaş toplumlara ait eserlerin toplandığı,
korunduğu ve sergilendiği merkezler olan müzeler insanların değerli eşyaları
biriktirmesiyle oluşmaya başlamış ve değişim göstererek günümüzdeki halini
almıştır. Eserleri edinme ve muhafaza etmenin yanı sıra toplumu ve bireyi eğitme
amacı da taşıyan müzelerin sayısı ve çeşitliliği hem sergilenecek eser gruplarının
çoğalması hem de farklı amaçlar doğrultusunda eserlerin toplanması ile giderek
artmıştır. Sayılarının ve kapsamının artmasıyla müzeler farklı başlıklar altında
sınıflandırılmış ve türleri belirlenmiştir. Bu müze türlerinden biri olan sanal müzeler
de fiziksel müze koleksiyonlarının sanal ortama aktarılması ve izleyiciye çevrim içi
ortamda sunulması ile ortaya çıkmıştır. Sanal müzelerde fiziksel müzelerde yer alan
koleksiyonlar izlenebilmekte ve fiziksel olarak müzeye gitme olanağı olmadığında
bile eserler incelenebilmektedir. Müzeye uzaktan erişebilmek bir okul dışı öğrenme
ortamı olan müzeyi sınıfa taşıyabilmiş ve müzenin öğrenme sürecinde kullanılmasının
önünü açmıştır. Kültürel mirasa ve farklı kültürlere ilişkin farkındalık kazandırmak,
soyut bilgileri somutlaştırmak, insan ve dünya hayatındaki değişimlerin farkına
vardırabilmek amacıyla öğretim sürecinde kullanılan müzelerin bu faydalarından sanal
müzeler aracılığıyla sınıf içinde yararlanılabilmektedir. Sanal müze uygulamaları
sınıf içinde kullanılırken farklı yöntemlerle öğretim sürecine katılmaktadır. Bu
yöntemlerden biri olan yaratıcı drama yöntemi ile öğrenciler aktif bir şekilde öğrenme
süreçlerine katılmakta ve böylece bu sürecin etkililiği artırılabilmektedir. Bu sebeple
bu çalışmada ilk olarak müze ve sanal müzeler; öğrenme ortamı olarak müzeler ve
müzelerde yaratıcı drama uygulamaları hakkında kuramsal bilgi verilmiş sonrasında
ise belirlenen kazanımlar doğrultusunda yaratıcı drama yöntemine göre hazırlanan ve
sanal müze uygulaması kullanılarak hazırlanan örnek bir atölye sunulmuştur. Sanal
müzeler ile yaratıcı drama yönteminin öğretim sürecinde birlikte kullanılmasının hem
müzeye fiziksel olarak ulaşamamanın eksikliğini belli bir seviyede kapatabileceği
hem de öğretim sürecini zenginleştireceği düşünülmektedir. Ayrıca hazırlanan
örnek atölyede yer alan etkinlikler farklı derslere, kazanımlara ve sanal müzelere
uyarlanabilir, hem öğretim süreci hem de araştırma süreçleri içinde kullanılabilir
Museums which are the centers that cultural heritage elements, artifacts belonging
to old or contemporary societies are collected, protected and exhibited, began to
form with the accumulation of the valuable items by people and took their current
form by showing changes. The number and variety of museums that aim to educate
the society and the individual besides acquiring and preserving the artifacts, have
increased gradually with the proliferation of the artifact groups that to be exhibited
and the collection of artifacts for different purposes. With the increasing number and
scope, museums are classified under different titles and their types are determined.
Virtual museums, one of these museum types, have emerged with transferring physical
museum collections to the virtual environment and presenting them to the audience
online. In virtual museums, collections in physical museums can be watched and
artifacts can be examined even when no possibility to go to the museum physically.
Being able to access the museum remotely was able to carry the museum which is an
out-of-school learning environment, to the classroom and has paved the way to be
used in the learning process. Museums that are used in the teaching process for the
purpose raise awareness of cultural heritage and different cultures, embody abstract
information, recognize the changes of human and world life, can be utilized in the
classroom through virtual museums. Virtual museum applications can be a part of
the teaching process with different methods when used in the classroom. With the
creative drama method which is one of these methods, students actively participate in
the learning processes and thus the effectiveness of this process can be increased. For
this reason, in this study firstly theoretical information is given about museum, virtual
museum, museums as learning environments, creative drama practices in museums
and then an exemplary workshop prepared according to the creative drama method in
line with the determined curriculum standards using the virtual museum application
is presented. It is thought that using virtual museums and creative drama methods
together in teaching can overcome the lack of physical access to the museum at a
certain level and enrich the teaching process. Besides, the activities in the sample
workshop can be adapted to different lessons, achievements and virtual museums and
can be used both in the teaching process and in the research processes