Ankara Üniversitesi Türk İnk›lâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, cilt.12, sa.45, ss.71-82, 2010 (Hakemli Dergi)
Çocukluk kavram› tarihsel, kültürel ve felsefi aç›dan baz› belirsizlikler içermiş
olsa da, çocuk denildiğinde zihnimizde merakl›l›k, yarat›c›l›k, yeniliklere aç›k olma,
bağ›ms›zl›k gibi nitelikler çağr›ş›m yapmaktad›r. Çocuklar, böyle gelmiş böyle gider
düşüncesine bağl› kalmadan düşünebilme yeteneğine sahiptirler. Bu nitelikler göz
önünde bulundurulduğunda çocukluk biyolojik olarak yaşam›n bir döneminde
yaşan›p yitirilen bir dönem olman›n ötesinde bir anlama da sahiptir. Biyolojik
çocukluk kadar ruhun çocukluğu da önemlidir. Ruhun çocukluğu özgürlük ve
bağ›ms›zl›k ister. Bu sebeple çocukluk bir karakter biçimi olup, yeniliğin,
dönüşümün y›lmadan ard›ndan koşabilme her dem taze kalabilme, olgunluğu çocuk
ruhuyla yoğurabilme anlamlar›na da gelir. Atatürk’ün Cumhuriyete kazand›rmaya
çal›şt›ğ› ruh, böyle araşt›r›c›, yarat›c› bir çocuk ruhudur. Cumhuriyet ruhu bilim,
sanat ve düşünce alan›nda özgün ve yarat›c› ürünler ortaya koyan ve koymas›
gereken olgun bir çocuk ruhudur. Bu sebeple Atatürk’ün ulusal egemenliği çocuk
bayram›yla birleştirmesi ve milli egemenlik kavram›yla milletin geleceğini temsil
eden çocuk kavram›n› birbirine bağlamas› O’nun dehas›n›n bir göstergesidir.
Anahtar Kelimeler: Çocukluk, egemenlik, yarat›c›l›k, eğitim, kültür.
Ataturk, Republic and the Spirit of Child
ABSTRACT
Although the concept of ‘childhood’ incorporates some ambiguity with regards
to history, culture and philosophy, the word ‘kid’ always evokes curiosity, creativity,
being open to new things and independence. Children are capable of thinking
without the boundaries of conventional thinking like ‘it was always like this, it
should go on like this’. Given this fact, childhood is more than something that is
lived in one period of life and then ends and fades. The childhood of the spirit is as
important as the childhood of the biological body. A child spirit demands freedom
and independence. Therefore, childhood is a way of character and refers to chasing
new things, change without ever giving up, being capable of staying fresh, and
combining maturity with a spirit of a child. The spirit that Atatürk strived to gain for
the Republic was such a spirit of a child, which is innovative and likes to explore.
The spirit of the Republic is a mature spirit of a child that produces and has to
produce unique and innovative works in science, art and philosophy. Therefore
combination of the national sovereignty with the festival for kids as well as using
together the concept of national sovereignty with the concept of a child that
represents future of a nation by Atatürk is a sheer proof of his genius.
Key Words: Childhood, sovereignty, creativity, education, culture.