Türk Müziğinde Kontrpuantal Çokseslilik Yaklaşımları ve Uzman Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Albuz A., Bilgin S., Sağlam G. E.

Journal of Music and Folklore Studies, cilt.2, sa.2, ss.177-216, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz: Osmanlı Devleti’nin sonlanıp 1923’te Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasıyla birlikte,"Müzik İnkılabı" olarak adlandırılan ve ilk dönem bestecilerimizin de genelini etkileyen ve 1950’li yıllara değin devlet politikası olarak uygulanan görüşün; aslında Ziya Gökalp’in “Türkçülüğün Esasları” isimli kitabına dayandırıldığı bilinmektedir. Atatürk’ün; “Dünyanın her türlü ilminden, keşfiyyatından, terakkiyatından istifade edelim, lakinunutmayalım ki, asıl temeli kendi içimizden çıkarmak mecburiyetindeyiz” sözünün de kuşkusuz "Çoksesli Türk Müziği" nin temellerinin atılmasında ve gelişmesinde çok önemli yol gösterici olduğu kesindir. Bu çalışmada; "Türk Müziğinde Kontrpuantal Çokseslilik Yaklaşımları" irdelenerek örneklem olarak seçilen Rast, Nihavend makamlarına ait 2 Longa ve 2 Medhal saz eseri üzerinde, tonal sistem kaynaklı 2 sesli denemeler yapılmıştır. Ardından yapılan çalışmalar piyanoya uyarlanarak konuya ilişkin uzman değerlendirmeleri alınmıştır. Araştırma; kısmen betimsel, kısmen de deneme boyutunda düşünülüp karma modelde ele alınıp yürütülmüştür. Araştırma sonucunda; belli bir sistematik içerisinde Türk Müziğinin makamsal dokusu bozulmaksızın kontrpunkt tekniği ile çokseslendirilebileceği görülmüş ve diğer araştırmacılara da konuya dair öneriler sunulmuştur.