Ortaokul Öğrencilerinin İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi ve Geliştirilmesi


Creative Commons License

Kaya B., Karaca T. D., Çetin A.

III. Ulusal Disiplinlerarası Fen Eğitimi Öğretmenler Konferansı, Ankara, Türkiye, 7 - 08 Ekim 2023, ss.43

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.43
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim öğretim ortamlarında öğrenciler yaptıkları aktivitelere bağlı olarak çeşitli yaralanmalar ve kazalarla karşılaşmaktadır. Öğrenciler için ilk yardım bilgisine sahip olmak, okul ortamında meydana gelen kazalarla ilgili yaşanılabilecek durumların önlenmesinde bilinçli müdahale adına son derece önemlidir. Özellikle laboratuvar ortamında yaşanabilecek kazalar nedeniyle de öğrencilerin ilk yardım bilgisine sahip olmaları gereklidir. Bu nedenle bu çalışma ortaokul öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerini belirlemek ve geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu gönüllü olarak çalışmaya katılan 17 erkek 13 kız toplam 30, 8. sınıf ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma ön test son test yarı deneysel desen olarak planlanmış ve veriler “İlk Yardım Eğitimi Bilgi Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Formda toplam 34 soru bulunmaktadır ve geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları Yalçın (2010) tarafından yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın ön test sonuçlarına göre öğrencilerin ilk yardım eğitimi almadığı ve temel ilk yardım konularında bilgilerinin eksik olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerle yapılan 4 hafta 8 saat süren uygulamalar sonucu son test sonuçlarının verilerine göre ise öğrencilerin eksikliklerinin büyük ölçüde giderildiği tespit edilmiştir. Öğrencilerde ilk yardım konularında var olan eksikliklerin giderilmesi için eğitim-öğretim sürecinde öğretim programlarına ilk yardım dersi zorunlu ya da seçmeli ders olarak işlenebilir ve küçük yaşlardan itibaren ilk yardım bilinci oluşturulabilir. Anahtar Kelimeler: İlk yardım, Ortaokul öğrencisi, bilgi düzeyi