Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar kavramına yönelik bilişsel yapılarının ve görsel imajlarının incelenmesidir. Çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 80 fen bilgisi öğretmen adayından oluşmaktadır. Bu çalışmada yakınsak paralel karma yöntem deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri “Fen Laboratuvarı Tutum” ölçeği ile nitel verileri ise “laboratuvar” kavramına yönelik açık uçlu bir soru, kelime ilişkilendirme testi ve öğrenci çizimleri ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri SPSS istatistik programı ile nitel verileri ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; Fen Bilgisi öğretmen adaylarının fen laboratuvarına yönelik tutum düzeylerinde, cinsiyete ve bilimsel bir dergiyi takip etme değişkenine göre anlamlı bir farklılık olmadığı ancak sınıf seviyesine göre birinci sınıflar lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. Nitel verilerin sonuçlarına göre, fen bilgisi öğretmen adaylarının “laboratuvar” kavramıyla ilgili açık uçlu soruya verdikleri cevaplar, 5 kategoride toplanmıştır. Öğrenciler laboratuvar kavramını en çok deney (n=51) ve bilimsel çalışma (n=16) kavramlarıyla açıklamıştır. “Laboratuvar” kavramıyla ilgili kelime ilişkilendirme testine verdikleri cevaplar, 6 kategoride toplanmıştır. Öğrenciler laboratuvar kavramını en fazla cam malzemeler (n=76) ve deney (n=57) kelimeleri ile ilişkilendirirken, en az hissettikleri duygular (n=9) ile ilişkilendirmişlerdir. “Laboratuvar” kavramı ile ilgili çizimleri incelendiğinde, 7 kategoride toplanmıştır. Öğretmen adaylarının çizimlerinde en fazla cam deney malzemelerinin (n=130) ve laboratuvardaki eşyaların (n=80) olduğu dikkat çekmektedir.
The aim of this study is to examine the cognitive structures and visual images of prospective science teachers towards the laboratory concept. The study group consists of 80 prospective science teachers enrolled in a state university during the 2023-2024 academic year. A convergent parallel mixed methods design was used in this study. Quantitative data were collected through the "Science Laboratory Attitude" scale. In contrast, qualitative data were collected through an open-ended question related to the "laboratory" concept, a word association test, and student drawings. Quantitative data were analyzed using the SPSS statistical program, while qualitative data were analyzed through content analysis. As a result of the research, it is observed that there is no significant difference in the attitudes of prospective science teachers towards the science laboratory based on gender and the variable of following a scientific journal; however, a significant difference in favor of first grades is seen according to the class level. According to the results of qualitative data, the responses of prospective science teachers to the open-ended question about the "laboratory" concept were categorized into five categories. Students mainly described the laboratory concept with the concepts of experiment (n=51) and scientific study (n=16). The responses to the word association test related to the "laboratory" concept were categorized into six categories. While students mostly associated the laboratory concept with glass materials (n=76) and experiment (n=57) words, they associated it with minor feelings (n=9). When the drawings related to the "laboratory" concept were examined, they were categorized into seven categories. Most glass experiment materials (n=130) and laboratory items (n=80) are in the teacher candidates' drawings.