Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma ve Yazma Güçlüklerini Belirleme Düzeylerinin İncelenmesi


Creative Commons License

KAYA ÖZGÜL B., ateş s.

Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.9, sa.1, ss.20-39, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İnsanlık tarihinin en önemli becerilerinin başında olan okuma ve yazmanın kazanımında bazı bireyler öğrenme güçlükleri ile karşılaşmaktadır. Okuma ve yazma becerilerinin doğru ve etkili bir şekilde kazanılması ve sürdürülebilmesi için bu güçlüklerin belirlenmesi ve çözümlenmesi oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma güçlüklerini belirlemeye ve gidermeye yönelik seviyelerinin tespit edilmesidir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması modelinde gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma grubu, iki farklı üniversitenin Sınıf Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören dördüncü sınıf düzeyindeki öğretmen adaylarıdır. Kolay ulaşılabilir örneklem tekniği ile belirlenen katılımcıların okuma yazma eğitimi ile ilgili lisans düzeyindeki dersleri almış olmaları ve çalışmaya gönüllü katılımları birer ölçüt olarak ele alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan form hazırlanmıştır. Formda, sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma güçlüğüne yönelik değerlendirme ve müdahale seviyelerini tespit edebilmek amacıyla örnek durumlar yer almaktadır. Verilerin toplanması sürecinde öncelikle sınıf öğretmeni adaylarına değerlendirme testi uygulanmış, sonrasında örnekler üzerinden söz konusu güçlükleri tespit etmeye ve gidermeye yönelik tepkileri belirlenmiştir. Veriler betimsel olarak çözümlenmiş ve bulgular ilgili sorular altında ifade edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının, okuma ve yazma güçlüğünün ne olduğuna yönelik belli düzeyde bir farkındalıklarının olduğu, okuma ve yazma güçlüklerinin aşılmasında kendilerine güvendikleri fakat buna yönelik yapılabilecek çalışmalar hakkındaki bilgilerinde eksikler olduğu belirlenmiştir.
Some individuals encounter learning difficulties in the acquisition of reading and writing, which are among the most important skills in human history. It is very important to identify and resolve these difficulties in order to acquire and maintain reading and writing skills correctly. In this study, it was aimed to determine the levels of pre-service primary school teachers towards identifying and eliminating reading and writing difficulties. The study group of this research, which was carried out within the scope of case study, one of the qualitative research designs, consists of fourth grade pre-service teachers studying in the Department of Classroom Education of two different universities. The fact that the participants, who were determined by the easily accessible sampling technique, had taken undergraduate courses on literacy education and their voluntary participation in the study were considered as criteria. A form prepared by the researchers was prepared as a data collection tool. The form includes sample situations in order to determine the assessment and intervention levels of pre-service primary school teachers regarding reading and writing difficulties. In the process of data collection, firstly, an assessment test was applied to the pre-service primary school teachers, and then their responses were taken to identify and eliminate the difficulties through examples. The data were analyzed descriptively and the findings were expressed under related questions. As a result of the research, it was determined that pre-service teachers have a certain level of awareness about what reading and writing difficulties are, they are confident in overcoming reading and writing difficulties, but their knowledge about the studies that can be done for this is lacking.