in: Öğretim Tasarımı, Şendurur, Emine, Editor, Nobel, Ankara, pp.53-73, 2022
Öğretim
tasarımı, öğrenme-öğretme süreçlerinin sistematik şekilde geliştirilmesiyle
ilgili konuları inceleyen, hem bilimsel bir araştırma alanı, hem de uygulamalı
bir süreçtir. Öğrenenlerin gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamının
amaçlara yönelik düzenlenmesini amaçlar. Öğretim tasarımı sürecinde kullanılmak
amacıyla geliştirilmiş çok sayıda model vardır. Öğretim tasarım modelleri,
öğretim sürecini tasarlayacak olan kişilere öğretim aşamalarının ne olduğu ve
hangi aşamada neler yapılabileceği konusunda rehberlik sunar. Kitabın bu
bölümünde önce öğretim tasarımı kavramı açıklanmış, ardından alanyazında en çok
bilinen ve yaygın olarak kullanılan öğretim tasarım modellerinden ADDIE, Dick
ve Carey Modeli, Kemp, Morrison ve Ross Modeli, Smith ve Ragan Modeli, Seels ve
Glasgow Modeli, ASSURE Modeli ile yakın dönemde geliştirilen Hızlı Prototipleme
Modeli, Ardışık Yaklaşım Modeli ve Bütüncül (Holistik) 4D Modeli anlatılmıştır.