Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.29, sa.2, ss.275-283, 2021 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı, ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin kelime oyunlarında üretici kelime bilgilerini nasıl
kullandıklarını incelemektir. Bu doğrultuda araştırmada “öğrenciler kelime bilgilerini oyunlarda nasıl kullanıyor?” sorusuna
cevap aranmıştır. Bu amaç doğrultusunda dinleme ve konuşma becerilerine yönelik olarak tasarlanan bir kelime oyunu
seçilmiştir.
Materyal ve Yöntem: Araştırmada ilkokul öğrencilerinin kelime oyunlarında üretici kelime bilgilerini nasıl kullandıkları
incelenmeye çalışıldığından nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma
verilerinin analizinde öğrencilerin oyun esnasında sordukları sorular/ kullandıkları kelimeler ile elde edilen veriler iki araştırmacı
tarafından analiz edilerek kodlar belirlenmiş ve bu kodlara uygun temaları oluşturarak veriler yorumlanmıştır. Temalar altında
gruplandırılan kelimelere ait yüzde ve frekans hesapları yapılmıştır. Araştırma bulguları tanımlanırken gerekli yerlerde
doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Görüşme verilerinin analizinde ise öğrencilerin verdikleri cevaplar içerik analizine tabi
tutularak belli temalar altında ve doğrudan alıntılara yer verilecek şekilde paylaşılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda öğrencilerin kelime bilgilerini, görseller aracılığıyla genellikle karakterin fiziksel özelliklerine ve
ardından mesleğine yönelik sorular üreterek kullandığı ve oyunu kazanmak için kendilerini sonuca yaklaştıran ipucu kelimeler
kullanarak sorular sormaya çalıştıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda öğrenciler oyunla ilgili hislerinde
büyük oranda heyecanlı olduklarını ifade etmişlerdir. Oyunun kazandırdıklarına yönelik olarak ise uygun soru sorma ve doğru
kelimeleri kullanma becerilerini kazandıklarını belirtmişlerdir. Oyun sürecinde uygun kelime bulmakta zorlandıklarını ifade
etmeleri kelime bilgilerinin derinliğini sorgulamaları açısından yararlıdır.
Önemli Vurgular: Soru sorma sürecinde öğrenciler bir konuyla ilgili mevcut anlayışlarını ifade edebilir, diğer fikirlerle bağlantı
kurabilir ve bilmediği noktaların farkına varabilirler. Bu doğrultuda uygun kelimeyi bulup soru sorabilmek oyunu kazanmak ve
birinci dilde üretici kelime bilgisinin kullanımı açısından önemlidir