20. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimcileri Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 14 - 17 Kasım 2022
Bu araştırmanın amacı; Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitime
katılan sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik
tutumlarını ve bu tutumlarının; onların öğrenme stilleri, akademik başarı,
cinsiyet ve sınıf düzeyi ile ilişkisini incelemektir. Öğrenme stili doğuştan sahip
olunan, kişiden kişiye farklılık gösteren ve akademik başarı ile ilişkili bir
özelliktir. İnsanlar bilginin duyular yardımıyla alınması temeline göre
farklılaşan algısal öğrenme stillerinden; görsel, işitsel, okuma/yazma ve dokunsal
öğrenme stillerini kullanmaktadır. Aynı zamanda öğrenme stilleri kişilerin
öğretme tercihlerini de belirler. Öğretmenlerin öğrenme stillerinin öğretim
yöntemlerine de etki ettiği düşünülmektedir. Sınıf öğretmenliği lisans programı
için Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlediği ilkokuma yazma öğretimi dersinin
içeriğinde; okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu;
ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler, birinci sınıf öğretmeninin
ve öğrencilerinin temel özellikleri vb. konular bulunmaktadır. İlkokuma yazma
öğretimi dersine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının tutumlarının ve öğrenme
stillerinin öğrencilerde okuma ve yazma becerisini kazandırabilmesi açısından
önemli olduğu düşünülmektedir. Öğrenme stillerinin belirlenebilmesi için pek
çok yöntem ve ölçek ortaya konulmuştur. Bunlardan en öne çıkanlarından biri
Neil Fleming tarafından ortaya konulan VARK (Visual, Audiotary, Read/Write,
Kinesthetic) öğrenme stilleri envanteridir. Bu çalışmada Covid-19 pandemisi
sürecinde uzaktan eğitime katılan sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme
stillerinin ilkokuma yazma dersi öğretimine yönelik tutumları, VARK modeline
göre incelenmiştir. Araştırmanın evreni, Ankara’daki bir devlet üniversitesinde
sınıf eğitimi anabilim dalında uzaktan eğitim ile öğrenim gören öğrencilerden
oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini,
evreni oluşturan üniversitede 2020-2022 yılları arasında uzaktan eğitim ile
ilkokuma ve yazma öğretimi dersi almış 2022-2023 akademik yılı güz döneminde
öğrenimine devam eden 139 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma 2022-2023 akademik yılın 1.
Döneminde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak; “VARK Öğrenme
Stilleri Envanteri” ve "İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum
Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçekler için geçerlilik, güvenirlik ve
doğrulayıcı faktör analizi testleri yapılmıştır. Verilerin yorumlanmasında;
betimsel analizler, bağımsız gruplar t-testi, kruskal wallis testi, mann
whitney u testi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre; sınıf
öğretmeni adaylarının büyük bir kısmının Görsel-İşitsel-Oku/Yaz-Kinestetik
tercihin hepsine birden sahip oldukları, tek tercihe sahip olanlardan da
çoğunluğunun Kinestetik tercihe sahip olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni
adaylarının öğrenme stilleri, tercih sayısına göre gruplandırılmıştır. Çoğunluğunun
dört tercihli oldukları, gruplar arasında en az tercihe sahip olan üç tercihli
öğrenciler olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma
öğretimi dersine yönelik tutumlarının ortalama puanları dikkate alındığında; en
yüksek ortalamanın GEREKLİLİK boyutunda en düşük ortalamanın ise İLGİLİLİK
boyutunda olduğu görülmektedir. Öğrencilerin ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik
tutumlarına yönelik aritmetik ortalamalarının genel olarak yüksek olduğu
görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersine
yönelik tutumları öğrenme stillerine göre İLGİLİLİK ve GEREKLİLİK boyutunda
KİNESTETİK tercihi içeren öğrenciler açısından düşük olarak nitelendirilebilir.
Sınıf öğretmeni adaylarının başarı ortalamaları ile ilkokuma yazma öğretimi
dersine yönelik tutumlarının başarılı öğrencilerin daha alt başarıya sahip
olanlarına göre yüksek tutuma sahip olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni
adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumları cinsiyetlerine
göre anlamlı bir fark göstermemektedir. Genel olarak erkek ve kadın
öğrencilerin tutumlarının benzer olduğu söylenebilir. Dördüncü sınıf
düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersini öğrenme
konusunda Üçüncü sınıflara göre daha İSTEKLİ ve İLGİLİ oldukları, derse yönelik
daha olumlu yaklaştıkları söylenebilir. Sınıf öğretmeni adaylarının aldıkları
ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik olarak anlatımların öğrenme
tercihlerine göre çeşitlendirilmesinin derse yönelik daha olumlu tutum
oluşturmada yararlı olacağı düşünülebilir. Olumlu tutum geliştirmenin dersin
öğretimsel amaçlara ulaşmasında etkili olacağı söylenebilir.
The aim of this research; classroom teacher
candidates' attitudes in distance education during the Covid-19 pandemic
towards teaching of reading and writing course and their attitudes; to examine
their relationship with learning styles, academic achievement, gender and grade
level. Learning style is an innate characteristic that differs from person to
person and is associated with academic success. People are among the perceptual
learning styles that differ on the basis of receiving information with the help
of the senses; uses visual, auditory, reading/writing and kinesthetic learning
styles. At the same time, learning styles determine people's teaching
preferences. It is thought that teachers' learning styles also affect their
teaching methods. In the content of the teaching of reading and writing course determined
by the Council of Higher Education for the classroom instruction education
undergraduate program; reading and its importance, listening, speaking, visual
reading and visual presentation; methods applied in primary reading and writing
teaching, basic characteristics of first grade teachers and students, etc.
There are topics. It is thought that the attitudes and learning styles of
classroom teacher candidates towards the teaching of reading and writing course
are important in terms of enabling students to gain reading and writing skills.
Many methods and scales have been put forward to determine learning styles. One
of the most prominent of these is the VARK (Visual, Audiotary, Read/Write,
Kinesthetic) learning styles inventory put forward by Neil Fleming. In this
study, the attitudes of classroom teacher candidates' who participated in
distance education during the Covid-19 pandemic towards teaching the teaching
of reading and writing course were examined according to the VARK model. The
universe of the research consists of students studying at a state university in
Ankara with distance education in the department of classroom education. The
sample of the study consisted of 139 students who continued their education in
the fall semester of the 2022-2023 academic year, who took distance education
and teaching of reading and writing courses between the years 2020-2022 at the
university that formed the universe. The
research was carried out in the 1st term of the 2022-2023 academic year. As a
data collection tool; “VARK Learning Styles Inventory” and “Attitude Scale
about the Lesson of the Teaching of Primary Reading and Writing” were used.
Validity, reliability and confirmatory factor analysis tests were performed for
the scales. In the interpretation of the data; descriptive analyzes,
independent groups t-test, kruskal wallis test, mann whitney u test were
performed. According to the data obtained from the research; It is seen that
most of the classroom teacher candidates' have all of the
Audio-Visual-Read/Write-Kinesthetic preference, and the majority of those who
have only one preference have the Kinesthetic preference. The learning styles
of the classroom teacher candidates are grouped according to the number of
preferences. It is seen that the majority of them have four preferences, and
there are students with three preferences who have the least preference among
the groups. Considering the average scores of classroom teacher candidates'
attitudes towards the teaching of reading and writing course; it is seen that
the highest average is in the REQUIREMENT dimension and the lowest average in
the RELEVANCE dimension. It is seen that the arithmetic averages of the
students' attitudes towards the teaching of reading and writing course are
generally high. Attitudes of primary school teacher candidates towards teaching
of reading and writing course can be described as low in terms of students who
prefer KINESTHETICS in the dimension of RELEVANCE and REQUIREMENT according to
their learning styles. The attitudes of the classroom teacher candidates
towards the teaching of reading and writing course do not show a significant
difference according to their gender. In general, it can be said that the
attitudes of male and female students are similar. It can be said that the
classroom teacher candidates at the fourth grade are more WILLING and
INTERESTED in learning the teaching of reading and writing course than the
third grade students, and they have a more positive approach towards the
lesson. It is seen that the success averages of the classroom teacher
candidates and their attitudes towards the teaching of reading and writing
course are higher than the successful students who have lower achievement. It
can be said that developing a positive attitude will be effective in achieving
the instructional objectives of the teaching of reading and writing course.