Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stillerinin ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumları ile ilişkisi


Düzgün S.

20. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimcileri Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 14 - 17 Kasım 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı; Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitime katılan sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumlarını ve bu tutumlarının; onların öğrenme stilleri, akademik başarı, cinsiyet ve sınıf düzeyi ile ilişkisini incelemektir. Öğrenme stili doğuştan sahip olunan, kişiden kişiye farklılık gösteren ve akademik başarı ile ilişkili bir özelliktir. İnsanlar bilginin duyular yardımıyla alınması temeline göre farklılaşan algısal öğrenme stillerinden; görsel, işitsel, okuma/yazma ve dokunsal öğrenme stillerini kullanmaktadır. Aynı zamanda öğrenme stilleri kişilerin öğretme tercihlerini de belirler. Öğretmenlerin öğrenme stillerinin öğretim yöntemlerine de etki ettiği düşünülmektedir. Sınıf öğretmenliği lisans programı için Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlediği ilkokuma yazma öğretimi dersinin içeriğinde; okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri vb. konular bulunmaktadır. İlkokuma yazma öğretimi dersine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının tutumlarının ve öğrenme stillerinin öğrencilerde okuma ve yazma becerisini kazandırabilmesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Öğrenme stillerinin belirlenebilmesi için pek çok yöntem ve ölçek ortaya konulmuştur. Bunlardan en öne çıkanlarından biri Neil Fleming tarafından ortaya konulan VARK (Visual, Audiotary, Read/Write, Kinesthetic) öğrenme stilleri envanteridir. Bu çalışmada Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitime katılan sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stillerinin ilkokuma yazma dersi öğretimine yönelik tutumları, VARK modeline göre incelenmiştir. Araştırmanın evreni, Ankara’daki bir devlet üniversitesinde sınıf eğitimi anabilim dalında uzaktan eğitim ile öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır.  Araştırmanın örneklemini, evreni oluşturan üniversitede 2020-2022 yılları arasında uzaktan eğitim ile ilkokuma ve yazma öğretimi dersi almış 2022-2023 akademik yılı güz döneminde öğrenimine devam eden 139 öğrenci oluşturmuştur.  Araştırma 2022-2023 akademik yılın 1. Döneminde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak; “VARK Öğrenme Stilleri Envanteri” ve "İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçekler için geçerlilik, güvenirlik ve doğrulayıcı faktör analizi testleri yapılmıştır. Verilerin yorumlanmasında; betimsel analizler, bağımsız gruplar t-testi, kruskal wallis testi, mann whitney u testi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre; sınıf öğretmeni adaylarının büyük bir kısmının Görsel-İşitsel-Oku/Yaz-Kinestetik tercihin hepsine birden sahip oldukları, tek tercihe sahip olanlardan da çoğunluğunun Kinestetik tercihe sahip olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri, tercih sayısına göre gruplandırılmıştır. Çoğunluğunun dört tercihli oldukları, gruplar arasında en az tercihe sahip olan üç tercihli öğrenciler olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumlarının ortalama puanları dikkate alındığında; en yüksek ortalamanın GEREKLİLİK boyutunda en düşük ortalamanın ise İLGİLİLİK boyutunda olduğu görülmektedir. Öğrencilerin ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumlarına yönelik aritmetik ortalamalarının genel olarak yüksek olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumları öğrenme stillerine göre İLGİLİLİK ve GEREKLİLİK boyutunda KİNESTETİK tercihi içeren öğrenciler açısından düşük olarak nitelendirilebilir. Sınıf öğretmeni adaylarının başarı ortalamaları ile ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumlarının başarılı öğrencilerin daha alt başarıya sahip olanlarına göre yüksek tutuma sahip olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik tutumları cinsiyetlerine göre anlamlı bir fark göstermemektedir. Genel olarak erkek ve kadın öğrencilerin tutumlarının benzer olduğu söylenebilir. Dördüncü sınıf düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma yazma öğretimi dersini öğrenme konusunda Üçüncü sınıflara göre daha İSTEKLİ ve İLGİLİ oldukları, derse yönelik daha olumlu yaklaştıkları söylenebilir. Sınıf öğretmeni adaylarının aldıkları ilkokuma yazma öğretimi dersine yönelik olarak anlatımların öğrenme tercihlerine göre çeşitlendirilmesinin derse yönelik daha olumlu tutum oluşturmada yararlı olacağı düşünülebilir. Olumlu tutum geliştirmenin dersin öğretimsel amaçlara ulaşmasında etkili olacağı söylenebilir.

The aim of this research; classroom teacher candidates' attitudes in distance education during the Covid-19 pandemic towards teaching of reading and writing course and their attitudes; to examine their relationship with learning styles, academic achievement, gender and grade level. Learning style is an innate characteristic that differs from person to person and is associated with academic success. People are among the perceptual learning styles that differ on the basis of receiving information with the help of the senses; uses visual, auditory, reading/writing and kinesthetic learning styles. At the same time, learning styles determine people's teaching preferences. It is thought that teachers' learning styles also affect their teaching methods. In the content of the teaching of reading and writing course determined by the Council of Higher Education for the classroom instruction education undergraduate program; reading and its importance, listening, speaking, visual reading and visual presentation; methods applied in primary reading and writing teaching, basic characteristics of first grade teachers and students, etc. There are topics. It is thought that the attitudes and learning styles of classroom teacher candidates towards the teaching of reading and writing course are important in terms of enabling students to gain reading and writing skills. Many methods and scales have been put forward to determine learning styles. One of the most prominent of these is the VARK (Visual, Audiotary, Read/Write, Kinesthetic) learning styles inventory put forward by Neil Fleming. In this study, the attitudes of classroom teacher candidates' who participated in distance education during the Covid-19 pandemic towards teaching the teaching of reading and writing course were examined according to the VARK model. The universe of the research consists of students studying at a state university in Ankara with distance education in the department of classroom education. The sample of the study consisted of 139 students who continued their education in the fall semester of the 2022-2023 academic year, who took distance education and teaching of reading and writing courses between the years 2020-2022 at the university that formed the universe.  The research was carried out in the 1st term of the 2022-2023 academic year. As a data collection tool; “VARK Learning Styles Inventory” and “Attitude Scale about the Lesson of the Teaching of Primary Reading and Writing” were used. Validity, reliability and confirmatory factor analysis tests were performed for the scales. In the interpretation of the data; descriptive analyzes, independent groups t-test, kruskal wallis test, mann whitney u test were performed. According to the data obtained from the research; It is seen that most of the classroom teacher candidates' have all of the Audio-Visual-Read/Write-Kinesthetic preference, and the majority of those who have only one preference have the Kinesthetic preference. The learning styles of the classroom teacher candidates are grouped according to the number of preferences. It is seen that the majority of them have four preferences, and there are students with three preferences who have the least preference among the groups. Considering the average scores of classroom teacher candidates' attitudes towards the teaching of reading and writing course; it is seen that the highest average is in the REQUIREMENT dimension and the lowest average in the RELEVANCE dimension. It is seen that the arithmetic averages of the students' attitudes towards the teaching of reading and writing course are generally high. Attitudes of primary school teacher candidates towards teaching of reading and writing course can be described as low in terms of students who prefer KINESTHETICS in the dimension of RELEVANCE and REQUIREMENT according to their learning styles. The attitudes of the classroom teacher candidates towards the teaching of reading and writing course do not show a significant difference according to their gender. In general, it can be said that the attitudes of male and female students are similar. It can be said that the classroom teacher candidates at the fourth grade are more WILLING and INTERESTED in learning the teaching of reading and writing course than the third grade students, and they have a more positive approach towards the lesson. It is seen that the success averages of the classroom teacher candidates and their attitudes towards the teaching of reading and writing course are higher than the successful students who have lower achievement. It can be said that developing a positive attitude will be effective in achieving the instructional objectives of the teaching of reading and writing course.