Tıp Eğitiminde Merkeziyetsizlik Teknolojilerinin İmkânı: Blokzinciri ve Holochain


Creative Commons License

Kıyak Y. S.

Tıp Eğitiminde İnterdisipliner ve Transdisipliner Uygulamalar, Coşkun Özlem, Editör, Türkiye Klinikleri Yayınevi, Ankara, ss.30-35, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Türkiye Klinikleri Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.30-35
  • Editörler: Coşkun Özlem, Editör
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tıp eğitimi, yeni teknolojiler ortaya çıktıkça bu teknolojileri içine dâhil ederek evrilmiştir. Son dönemde ön plana çıkmaya başlayan teknolojik yenilik, Web 3.0 uygulamalarıdır. Bir dağıtık defter teknolojisi olan blokzinciri teknolojisi, kriptografiyi de kullanarak Web 3.0 uygulamalarını yaygınlaştırmayı amaçlamıştır. Blokzincirinin tıp eğitimi alanında da veri güvenliği ve mahremiyeti açısından pek çok sorunu çözebileceği öne sürülmüştür. Ancak, ölçeklenebilirlik sorunları ve çevreye olumsuz etkisi yaygın kullanımı engellemektedir. Sorunun temelinde, blokzincirinin veri merkezli (data-centric) bakış açısı vardır. Holochain, yeni bir açık kaynaklı dağıtık defter teknolojisidir. Veri merkezlilik yerine katılımcı merkezli (agent-centric) paradigmaya sahip olduğundan, ölçeklenebilirlik ve çevreye olumsuz etki gibi sorunları yoktur. Bu da, tıp eğitiminde merkeziyetsizlik teknolojilerinin sürdürülebilirliğinin blokzinciri ile değil, Holochain ile mümkün olabileceğini göstermektedir. Bu çalışmada önce blokzinciri ve Holochain teknolojilerinin nasıl çalıştığı ifade edilmektedir. Ardından, tıp eğitiminde Holochain kullanılarak ne gibi sorunlara çözüm bulunabileceği tartışılmaktadır. Holochain teknolojisi, birçok alanla beraber tıp eğitiminde de önemli yeniliklere yol açabilir.