STEM ROL KİMLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI


Eren E., dökme i.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.1, ss.356-367, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1366457
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.356-367
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencileri için geliştirilen STEM rol kimlikleri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Ölçeğin Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirliğine ilişkin veriler 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde öğrenim gören 225 ortaokul öğrencisinin katılımı ile elde edilmiştir. Orijinal ölçme aracında STEM rol kimliği dört faktörlü yapıya sahiptir. Ölçeğin Türk kültürüne uyarlanmış formunun da benzer yapıya sahip olup olmadığını belirlemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. DFA sonucunda orijinal ölçme aracı ile benzer şekilde dört faktörü yapı mükemmel ve iyi uyum değerleri ile doğrulanmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirliği 0,90 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak STEM çalışmalarına kimlik perspektifinden bakmaya olanak sağlayacak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir. Bu çalışma sonucunda STEM rol kimliği hakkında daha fazla araştırmanın önünü açacak nicel bir ölçme aracı ulusal literatüre kazandırılmıştır.
This study aimed to adapt the STEM role identities scale developed for secondary school students to Turkish. Data regarding the validity and reliability of the Turkish scale were collected from 225 secondary school students studying in Ankara during the 2022-2023 academic year. The original measurement tool reveals a four-factor structure for STEM role identity. A confirmatory factor analysis (CFA) was conducted to assess whether the Turkish version of the scale exhibited a similar structure. The results of the CFA confirmed a four-factor structure with excellent and good fit indices, resembling the original measurement tool. The scale's reliability was calculated using Cronbach's Alpha coefficient, yielding a value of 0.90. Consequently, a valid and reliable measurement tool has been obtained, enabling a view of STEM studies from an identity perspective. This study introduces a quantitative measurement tool into the national literature, paving the way for further research on STEM role identity.