I. Ulusal Dönem Mimarlığında Sütun Düzeni Analizi: Ankara Etnografya Müzesi Örneği


Ceylan C., Aydın Ö.

Türk Arkeoloji ve Etnoğrafya Dergisi, sa.88, ss.95-111, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Türk Arkeoloji ve Etnoğrafya Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Sobiad Atıf Dizini, Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.95-111
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

II. Meşrutiyet’in ilanı sonrası yaygın hale gelen milliyetçilik akımı ile birlikte mimaride ulusal olma fikri hâkim olmuştur. 1908-1930 yılları arasında etkili olan Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi’nde mimaride yabancı unsurların arındırılması amaçlanmıştır. Osmanlı Devleti’nin 1873 yılı Viyana Sergisi için hazırlattığı, içeriğinde Osmanlı Usullerine de yer verilen Usul-i Mi’mari-i Osmani kitabı, dönem mimarlarına esin kaynağı olmuştur. Söz konusu dönemde inşa edilen yapıların cephe tasarımında kullanılan sütun düzenlerinin anılan kitapta tanımlanan Osmanlı Usulleri ile olan oransal ilişkisi çalışmanın konusu olmuştur. Bu kapsamda bahse konu dönemde inşa edilen Ankara Etnografya Müzesi’nin giriş cephesinde yer alan sütun düzeninin oransal incelemesi yapılarak elde edilen veriler ışığında dönem mimarlığı, Osmanlı Usullerinin kullanımı bakımından değerlendirilecektir.

The idea of nationalism was predominant in architecture with the nationalist movement, which became widespread after the second constitutional period. It was aimed at cleaning the architectural elements that were passed from other nations in the First National Architectural Period, which period having been influential between the years of 1908-1930. The Usul-i Mi’mari-i Osmani book, which has given a place about Ottoman styles and was prepared for the 1873 Vienna Exhibition by the Ottoman Empire, is a source of inspiration for the architects of that period. This article will investigate the comparison of the proportions of Ottoman styles being defined in the above-cited book to the pillar design of the architectural facade being built in the aforementioned period. In this context, the architectural period will be evaluated in terms of using Ottoman styles in the light of data obtained while investigating the proportions of columns in the front portico facade of the Ankara Ethnography Museum, which museum was built during this period.