TEVHİDİ DÜŞÜNCE IŞIĞINDA İLİM DALLARININ YENİDEN İNŞASI İKİNCİ ULUSLARARASI ŞURASI, Çankırı, Türkiye, 2 - 03 Kasım 2023, cilt.1, ss.319-349
Kâinat, üç unsurun bütünüdür. Düşünce de bu üç unsurdan biridir. Kılavuz edicilik ve yol göstericilik özelliği ortaya koyar. Yani rehber niteliğindedir. Düşünce, varlık anlayışının içerisinde soyut, içsel harekettir. Bu içsel hareket varlıkta harekete dönüşür. Yöntem ise, bir amaca ulaşmak için izlenen yol olarak belirtilebilir. Medeniyetlerin bilgiye ulaşmalarında yöntem ayırt edicilik, özgünlük durumunu ortaya çıkartır. Medeniyetlerin lider olabilmesini sağlayan en önemli unsur ise, özgünlüktür. Özgünlüğün oluşumunu sağlayan, medeniyetlerin sahip oldukları düşünce yöntemi ve özgün düşünce yöntemi üzerinden oluşturdukları bilgi yöntemidir. Dünya tarih sahnesinde Türk-İslam/İslam medeniyeti ve Batı medeniyeti dünya siyasal-sosyal düzenine yön verici konumda karşımıza çıkmaktadır. Türk-İslam medeniyeti sistem kurucu düşünce unsuru Tevhidi düşüncedir ve Tevhidi düşünce yöntemi üzerinden bilgi üretimi (“tevhidi ilmi bilgi”) ortaya konmaktadır. Diğer taraftan Modern Batı medeniyeti ise, bilgi üretimini iki alt bilgi üretimi olarak sağlamaktadır. Birincisi, pozitivist düşünce yöntemine dayalı bilgi üretme (“science”) yöntemidir. İkincisi ise, Hermenötik düşünce yöntemine dayalı bilgi üretme (“knowlodge”) yöntemidir. Medeniyetler, özgün bilgi yöntemi üzerinden kendi aydınını/öğretim üyesini yetiştirme gayesinde olurlar. Yetişen özgün aydın/öğretim üyesi üniversitelerde kendi düşünce aktarımlarını sağlayarak “toplumsal sistem”lerini kurarlar. Öyleyse özgün medeniyet inşasının gerçekleşerek medeniyetin devamlılığının sağlanabilmesinin yolu, medeniyetlerin özgün düşünce yöntemi üzerinden inşa edilen özgün bilgi inşasının, akademisyeninin ve üniversitesinin var olmasından geçmektedir. Bu hususun açıklanmaya çalışılması yazının amacını meydana getirmektedir.
Anahtar Kavramlar: Düşünce Yöntemi, Tevhidi Düşünce, Pozitivizm, Milli Eğitim, Aydın/Öğretim Üyesi
The universe is the sum of three elements. Thought is one of these three elements. It reveals a guiding and guiding characteristic. In other words, it is a guide. Thought is an abstract, inner movement within the understanding of existence. This inner movement turns into movement in being. Method, on the other hand, can be defined as the path followed to achieve a goal. In civilizations' access to knowledge, the method reveals distinctiveness and originality. The most important element that enables civilizations to become leaders is originality. What enables the formation of originality is the method of thought that civilizations have and the method of knowledge that they create through the original method of thought. On the stage of world history, the Turkish-Islamic/Islamic civilization and Western civilization appear in the position of shaping the world political-social order. The system-building thought element of the Turkish-Islamic civilization is Tawhidi thought and the production of knowledge (“Tawhidi scientific knowledge”) is put forward through the method of Tawhidi thought. Modern Western civilization, on the other hand, provides knowledge production as two sub-knowledge production. The first is the method of knowledge production (“science”) based on the positivist method of thought. The second is the method of knowledge production (“knowlodge”) based on the hermeneutic method of thought. Civilizations aim to raise their own intellectuals/lecturers through the original method of knowledge. The trained original intellectuals/lecturers establish their “social system” by providing their own thought transfers in universities. Therefore, the way to ensure the continuity of civilization by realizing the construction of the original civilization is through the existence of the original knowledge construction, academician and university built through the original thought method of civilizations. Trying to explain this issue constitutes the purpose of this article.
Key Concepts: Method of Thought, Tawhidi Thought, Positivism, National Education, Intellectual / Faculty Member