Eğitim Teknolojileri Okumaları 2020, Hatice Ferhan Odabaşı,Buket Akkoyunlu,Aytekin İşman, Editör, PegemA, Ankara, ss.277-288, 2020
Yeni
toplum düzeninden bahsettiğimiz şu son dönemde teknolojik gelişimin etkisi ile
yaşamın temelinde değişikler meydana gelmekte, bu değişiklikler eğitim
ortamlarına da yansımaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler,
geçmişteki okuryazarlık kavramlarına ek olarak farklı okuryazarlık
kavramlarının da gelişmesini ve bireyler tarafından sahip olunmasını gerekli
kılmıştır. Dijital çağda öğretme ve öğrenme sürecinde yeni dijital medyanın
kullanılması için gereken bilgi, beceri ve tutumların birçoğu geleneksel
becerilerin uzantısıdır. Günümüzde teknolojinin dilini anlayan ve konuşabilen
insanlara olan ihtiyaç artarak devam etmekte ve dolayısı ile de değişen odakla
birlikte geleneksel becerilere yeni karmaşık becerilerin de eklenmesine ihtiyaç
duyulmaktadır. Bu noktada, sürekli gelişen teknolojilerden yararlanma
becerisini kapsayan üst düzey yeterlilikleri ifade eden dijital akıcılık (digital
fluency) kavramı ön plana çıkmıştır. Bu bölümde Eğitim 1.0’dan 4.0’a yaşanan
temel değişikliklerden bahsedilmiş, okuryazarlık kavramı incelenmiş, gelişen okuryazarlık
türlerine değinilmiş ve dijital akıcılık kavramı incelenip tartışılmıştır.
Anahtar
Sözcükler: Dijital Akıcılık, Okuryazarlık, Eğitim 4.0