. F. MAZAS OP.36 “ETUDES SPECİALES” METODUNA İLİŞKİN ÖRNEK ANALİZ YÖNTEMİ (27 NUMARALI ETÜT ÖRNEĞİ)


Creative Commons License

Sivri Karadiğin B., Albuz A.

Türk İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, sa.29, ss.48-61, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırma; mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda viyola eğitimi için sıklıkla kullanılan J. F. Mazas’ın op.36 “Etudes Speciales” adlı metodun armonik, form ve teknik yönden örnek bir analiz yaklaşımını amaçlayan bir çalışma olup; 27 numaralı etüdün incelenmesi ile sınırlıdır. Durum tespitine dayalı betimsel bir araştırma olan çalışmada; eserin 115 ölçüden oluştuğu, re minör tonda, andante hızında ve 4/4’lük olduğu, sağ el teknikleri bakımından legato, détaché (detaşe), bağlı staccato (stakato), portato, çift ses, pizzicato, arco, aksan, crescendo, decrescendo, gibi teknikleri kapsadığı, sol el teknikleri bakımından ise I-II-III-V geçişli pozisyonların kullanıldığı, çift ses, trill, çarpma, süsleme, flageolet (flajöle), mordan gibi süsleme ve diğer bazı teknikleri kapsadığı anlaşılmıştır. Etüt form açısından ABA formunda, üç bölümlü şarkı biçiminde yazılmış, armonik olarak ise re minör tonunda giriş yaparak fa majör tonunda varış köprüsü şeklinde ilerleyip sib majör tonunda olan B bölümüne başlangıç yapmıştır. B bölümünden tekrar A bölümüne hazırlık amacıyla 14 ölçülük bir dönüş köprüsünün la majörde kalıp tekrar re minör tonunda A bölümü başlamış ardından 11 ölçülük bir codetta ile eser sonlanmıştır. Yapılan çalışmanın diğer metotlarda yer alan etüt analizlerine de ışık tutacağı düşünülmektedir.