Ortaokul Öğrencilerinin Çevreye Yönelik İlgilerini Belirlemek için Bir Ölçek Geliştirme Çalışması


Creative Commons License

Çiçek Ö., Selvi M.

Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.219-233, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin çevreye yönelik ilgi düzeylerini belirlemek için bir ölçek geliştirmektir. Nicel araştırma desenlerinden tarama yöntemi kullanılan bu araştırmada, 750 ortaokul öğrencisinden ölçeğin açımlayıcı faktör analizinde (AFA) kullanılmak üzere veri toplanmış ve 25 maddeden oluşan üç faktörlü bir “Ortaokul Çevre İlgi Ölçeği (OÇİÖ)” oluşturulmuştur. OÇİÖ’nün güvenirlik katsayısı α=.86 olarak hesaplanmıştır. AFA’dan elde edilen boyutlar arasındaki ilişkiyi doğrulamak için gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi için 410 ortaokul öğrencisinden toplanan veriler analiz edildiğinde OÇİÖ’nün üç faktörlü bir ölçek olduğu desteklenmiştir. Bu bulgular geliştirilen ölçeğin ortaokul öğrencilerinin çevreye yönelik ilgilerini belirlemek için kullanılmak üzere geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymuştur