Müzik Öğretmenlerinin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Creative Commons License

Üçer Ö., Kayaarslan B., Tonyalı E., Sonsel Ö. B.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.1287-1313, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 22 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.37217/tebd.1510637
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1287-1313
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı müzik öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarını çeşitli

değişkenler ekseninde belirlemek ve bu tutumlara ilişkin çözüm önerileri sunmaktır. Çalışma

karma yöntem araştırma yaklaşımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde nitel ve nicel

veriler eşzamanlı toplandığı için karma yöntem araştırma yaklaşımlarından birleştirme deseni

kullanılmıştır. Çalışmada iki çalışma grubu bulunmaktadır. Birinci çalışma grubunu mülteci

öğrencilerle müzik eğitimi yapmakta olan 215 müzik öğretmeni oluştururken, ikinci çalışma

grubunu birinci örneklemden amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen 20 müzik öğretmeni

oluşturmaktadır. Nicel verilerin toplanması sürecinde Sağlam ve İlksen-Kanbur tarafından

geliştirilen “Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği” kullanılırken, nitel verilerin toplanmasında

araştırmacılar tarafından oluşturulmuş “Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nicel

verilerin analizinde SPSS 25 paket programı, nitel verilerin analizinde MAXQDA 24 paket

programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre müzik öğretmenlerinin

tutumlarında cinsiyet değişkeni açısından kadın öğretmenler lehine, coğrafi bölge değişkeni

açısından Karadeniz Bölgesi’nde görev yapan öğretmenler lehine sonuçlara ulaşılırken, yaş,

mültecilere yönelik bir eğitim alıp almama durumu ve meslek deneyim değişkenlerine ilişkin

anlamlı bir farka ulaşılamamıştır. Müzik öğretmenleri mülteci öğrenci eğitiminde en sık

karşılaşılan olumsuz durum olarak dil bariyerini belirtirken, müziğin birleştirici gücünün

eğitimdeki sorunları çözeceği görüşlerini belirtmiştir.

The aim of this study is to determine the attitudes of music teachers towards refugee students on

the axis of various variables and to offer solutions for these attitudes. The study was conducted

with a mixed method research approach. Since qualitative and quantitative data were collected

simultaneously during the data collection process, a combination design from mixed method

research approaches was used. There are two study groups in the study. The first study group

consisted of 215 music teachers who were conducting music education with refugee students,

while the second study group consisted of 20 music teachers selected from the first sample by

purposive sampling method. While the ‘Refugee Student Attitude Scale’ developed by Sağlam

and İlksen-Kanbur was used to collect quantitative data, the ‘Teacher Interview Form’ created by

the researchers was used to collect qualitative data. While SPSS 25 software was used in the

analysis of quantitative data, MAXQDA 24 software was used in the analysis of qualitative data.

According to the findings obtained from the research, while the results were found in favour of

female teachers in terms of gender variable in the attitudes of music teachers, in favour of

teachers working in the Black Sea Region in terms of geographical region variable, no significant

difference was found in terms of age, whether they received a training for refugees or not and

professional experience variables. While music teachers stated the language barrier as the most

common negative situation encountered in refugee student education, they also stated that the

unifying power of music would solve the problems in education.