Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.1287-1313, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı müzik öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarını çeşitli
değişkenler ekseninde belirlemek ve bu tutumlara ilişkin çözüm önerileri sunmaktır. Çalışma
karma yöntem araştırma yaklaşımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde nitel ve nicel
veriler eşzamanlı toplandığı için karma yöntem araştırma yaklaşımlarından birleştirme deseni
kullanılmıştır. Çalışmada iki çalışma grubu bulunmaktadır. Birinci çalışma grubunu mülteci
öğrencilerle müzik eğitimi yapmakta olan 215 müzik öğretmeni oluştururken, ikinci çalışma
grubunu birinci örneklemden amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen 20 müzik öğretmeni
oluşturmaktadır. Nicel verilerin toplanması sürecinde Sağlam ve İlksen-Kanbur tarafından
geliştirilen “Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği” kullanılırken, nitel verilerin toplanmasında
araştırmacılar tarafından oluşturulmuş “Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nicel
verilerin analizinde SPSS 25 paket programı, nitel verilerin analizinde MAXQDA 24 paket
programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre müzik öğretmenlerinin
tutumlarında cinsiyet değişkeni açısından kadın öğretmenler lehine, coğrafi bölge değişkeni
açısından Karadeniz Bölgesi’nde görev yapan öğretmenler lehine sonuçlara ulaşılırken, yaş,
mültecilere yönelik bir eğitim alıp almama durumu ve meslek deneyim değişkenlerine ilişkin
anlamlı bir farka ulaşılamamıştır. Müzik öğretmenleri mülteci öğrenci eğitiminde en sık
karşılaşılan olumsuz durum olarak dil bariyerini belirtirken, müziğin birleştirici gücünün
eğitimdeki sorunları çözeceği görüşlerini belirtmiştir.
The aim of this study is to determine the attitudes of music teachers towards refugee students on
the axis of various variables and to offer solutions for these attitudes. The study was conducted
with a mixed method research approach. Since qualitative and quantitative data were collected
simultaneously during the data collection process, a combination design from mixed method
research approaches was used. There are two study groups in the study. The first study group
consisted of 215 music teachers who were conducting music education with refugee students,
while the second study group consisted of 20 music teachers selected from the first sample by
purposive sampling method. While the ‘Refugee Student Attitude Scale’ developed by Sağlam
and İlksen-Kanbur was used to collect quantitative data, the ‘Teacher Interview Form’ created by
the researchers was used to collect qualitative data. While SPSS 25 software was used in the
analysis of quantitative data, MAXQDA 24 software was used in the analysis of qualitative data.
According to the findings obtained from the research, while the results were found in favour of
female teachers in terms of gender variable in the attitudes of music teachers, in favour of
teachers working in the Black Sea Region in terms of geographical region variable, no significant
difference was found in terms of age, whether they received a training for refugees or not and
professional experience variables. While music teachers stated the language barrier as the most
common negative situation encountered in refugee student education, they also stated that the
unifying power of music would solve the problems in education.