2. Etik Kongresi, Ankara, Türkiye, 5 - 06 Şubat 2022, ss.92-93
Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte biyolojik bilimlerde yapılan uygulamalarla ilgili olarak
bireyler etik karar verme süreci ile karşı karşıya kalmaktadır. Geleceğin karar vericileri olan
gençlerin hayatları boyunca karşılaştıkları durumlarda etik karar verebilme becerisine sahip olması
büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle biyoloji ve fen bilimleri derslerinde öğretim programında yer
alan kazanımların işlenişinde bu kazanımların etik boyutunun ele alınması önemlidir. Çalışmada nicel
veri toplama ve analiz yaklaşımlarından yararlanılmıştır. Bu amaçla veri toplama aracı olarak
biyoloji ve fen bilimleri öğretmenlerine biyoetik eğitimi ile ilgili görüş anketi uygulanmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını 232 (%52,8) biyoloji ve 189 (%43,1) fen bilimleri öğretmeni olmak üzere
toplam 421 öğretmen oluşturmaktadır. Anket ile hem çalışma grubunda yer alan öğretmenlerin
demografik özellikleri belirlenmiş hem de derslerinde etik konulara yer verme düzeyleri ve biyoetik
eğitimi ile ilgili görüşleri tespit edilmiştir.
Online formatta hazırlanan anket formu aracılığı ile öğretmenlerin derslerini planlarken ve ders
işlenişi sırasında modern biyoteknolojik yöntemler ve uygulamaları ile ilgili etik konuları ne düzeyde
dikkate aldıkları sorulmuştur. Ayrıca öğretmenlerin etik konulara yer vermeme sebepleri
sorgulanmıştır. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu derslerini planlarken ve işlerken etik konuları dikkate
aldıklarını belirtmiş aynı zamanda öğretmenlerin %88,3’ü derslerinde etik konuları işlerken
kendilerini rahat hissettiklerini vurgulamışlardır. Öğretmenlerin derslerinde etik konulara yer
vermeme sebepleri arasında zaman yetersizliği, öğretim sürecinde kullanılabilecek kaynak ve öğretim
materyali yetersizliği ile etik konular hakkında bilgi eksikliğinin ön plana çıktığı görülmektedir.