Biyoloji ve Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Öğretimi Tasarlama ve Uygluma Sürecinde Etik Konulara Yer Verme Durumlarının İncelenmesi


Özer Keskin M., Kolay N.

2. Etik Kongresi, Ankara, Türkiye, 5 - 06 Şubat 2022, ss.92-93

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.92-93
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte biyolojik bilimlerde yapılan uygulamalarla ilgili olarak

bireyler etik karar verme süreci ile karşı karşıya kalmaktadır. Geleceğin karar vericileri olan

gençlerin hayatları boyunca karşılaştıkları durumlarda etik karar verebilme becerisine sahip olması

büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle biyoloji ve fen bilimleri derslerinde öğretim programında yer

alan kazanımların işlenişinde bu kazanımların etik boyutunun ele alınması önemlidir. Çalışmada nicel

veri toplama ve analiz yaklaşımlarından yararlanılmıştır. Bu amaçla veri toplama aracı olarak

biyoloji ve fen bilimleri öğretmenlerine biyoetik eğitimi ile ilgili görüş anketi uygulanmıştır.

Araştırmanın katılımcılarını 232 (%52,8) biyoloji ve 189 (%43,1) fen bilimleri öğretmeni olmak üzere

toplam 421 öğretmen oluşturmaktadır. Anket ile hem çalışma grubunda yer alan öğretmenlerin

demografik özellikleri belirlenmiş hem de derslerinde etik konulara yer verme düzeyleri ve biyoetik

eğitimi ile ilgili görüşleri tespit edilmiştir.

Online formatta hazırlanan anket formu aracılığı ile öğretmenlerin derslerini planlarken ve ders

işlenişi sırasında modern biyoteknolojik yöntemler ve uygulamaları ile ilgili etik konuları ne düzeyde

dikkate aldıkları sorulmuştur. Ayrıca öğretmenlerin etik konulara yer vermeme sebepleri

sorgulanmıştır. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu derslerini planlarken ve işlerken etik konuları dikkate

aldıklarını belirtmiş aynı zamanda öğretmenlerin %88,3’ü derslerinde etik konuları işlerken

kendilerini rahat hissettiklerini vurgulamışlardır. Öğretmenlerin derslerinde etik konulara yer

vermeme sebepleri arasında zaman yetersizliği, öğretim sürecinde kullanılabilecek kaynak ve öğretim

materyali yetersizliği ile etik konular hakkında bilgi eksikliğinin ön plana çıktığı görülmektedir.