KBAM 8. Sempozyum, Konya, Türkiye, 2 - 04 Aralık 2021, ss.511-530
Bu çalışma İzmir kent bölgesinde metropoliten alan ile kent bölgenin geri kalan kısımları
arasındaki yolculuklara yansıyan günlük ilişkiler (etkileşimleri) ile bu ilişkilerin ulaşım
davranışları üzerine odaklanmaktadır. Bu amaçla 2009 ve 2015 yıllarında gerçekleştirilen
hanehalkı yolculuk anketleri kullanılmıştır. Gerek özel ulaşımda gerekse de toplu taşıma sisteminde
görülen değişim ve dönüşümün, metropoliten alan ile kent bölgenin geri kalanıyla kurmuş olduğu
ilişkilere önemli ölçüde etki ettiği ileri sürülebilir. Bu ilişkilerin bel kemiğini her gün düzenli
yapılan yolculuklar (ev-iş, ev-okul) oluşturmaktadır. Bu nitelikteki yolculuklar konut ve iş yeri
arasında kurulan mekansal dengeyi de ortaya koymaktadır. İlişkilerin genel yapısını baktığımızda
kent bölgenin kuzey bölgelerinin metropoliten alanın kuzeyiyle, kent bölgenin güney bölgelerinin
metropoliten alanın güneyi ile batı-yarımada bölgesinin ise metropoliten alanın merkezi ile ilişkiler
kurduğu görülmektedir. Diğer bir deyişle, metropoliten alan bütününden ziyade, metropoliten alan
alt bölgeleri ya da merkezleri ile parçalı bir yapı öne çıkmaktadır