Kulüplerin altyapılarında oyuncular yetiştirmesi, dışarıdan bir
oyuncuyu transfer etmekten çok daha uygun ve bütçe yaratmak için etkili bir yoldur.
Bu araştırmanın amacı profesyonel futbol kulüpleri altyapılarının antrenörler
açısından değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninin
kullanıldığı bu araştırmada katılımcılar amaçlı örneklem yönteminden ölçüt
örnekleme ile belirlenmiştir. Çalışmanın örneklem grubunu
Ankara İlindeki profesyonel kulüp altyapılarında en az beş yıl görev alan sekiz
antrenör oluşturmuştur. Katılımcılarla
yüz yüze görüşmeler yapılmış ve araştırmacı tarafından hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analiziyle çözümlenmiştir. Antrenörlerin altyapı oyuncu yetiştirme
politikalarıyla ilgili cevapları “genel görüşler”, “başarısız olma sebepleri”
ve “öneriler” şeklinde üç kategoride toplanmıştır. Buna göre, antrenörlerin
daha çok olumsuz görüşe sahip olduğu, yapılan planların uygulamaya geçmemesinin
en önemli başarısız olma sebebi olduğu ve oyuncuların A takımda daha uzun süre
almasının da en çok vurgulanan öneri olduğu ifade edilmiştir. Antrenörlerin
altyapı bütçeleri ile ilgili görüşleri “genel görüşler”, “bütçe kalemleri” ve
“öneriler” şeklinde üç kategoriden oluşmaktadır. Bütçenin yetersiz olması genel
görüşlerde en çok ifade edilen unsur olarak görülmektedir. Antrenörlerin
tesisler hakkındaki görüşlerinde “genel görüşler”, “tesis yetersizliğinin
nedenleri” ve “ öneriler” şeklinde üç kategoriden oluşmaktadır. Buna göre,
genel olarak tesislerde saha sayısının yetersiz olduğu ifade edilmiştir.
Altyapıda görev alan antrenörler ve oyuncu temsilcisi hakkındaki görüşlerine
bakıldığında “olumlu” ve “olumsuz” olmak üzere iki kategori ortaya çıkmış olup,
ifadelerin daha çok olumsuz olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, profesyonel kulüp
altyapı politikalarının yetersiz olduğu, gerekli imkânların sağlanmadığı,
antrenörlerin yeterince nitelikli olmadıkları ve altyapıda oyuncu
temsilcilerine çeşitli nedenlerde karşı olunduğu görülmektedir.
Club-trained players are a much more affordable and effective way to
create a budget than transferring an outside player. The aim of this research
is to evaluate of professional football clubs’ academies by coaches. In this
study, in which the phenomenology design, one of the qualitative research
methods, was used, the participants were determined by criterion sampling from
the purposeful sampling method. In
this quantitative research phenomenology design was used. Participants were
determined by non-random sampling techniques: criterion sampling. The sample group of
the study consisted of eight coaches who worked in professional clubs’
academies in Ankara for at least five years. Face-to-face interviews were conducted with the
participants and a semi-structured interview form prepared by the researcher
was used. The obtained data were analyzed by content analysis. The answers of the coaches regarding the football academy policies were
gathered in three categories as “general opinions”, “reasons for failure” and
“recommendations”. Accordingly, it was stated that the coaches had more
negative opinions, the most important reason for the failure of the plans to be
implemented was the most emphasized recommendation, and that the players should
stay in the first team for a longer time. Accordingly, it was stated that the coaches had more negative opinions,
that the plans were not implemented was the most important reason for failure,
and that the players spent longer time in the first team was the most
emphasized suggestion. Answers of coaches on football academy budgets consist
of three categories as “general opinions”, “budget items” and
“recommendations”. Insufficient budget is seen as the most expressed factor in
general opinions. The opinions of the coaches about the facilities consist of
three categories as “general opinions”, “reasons for the lack of facilities”
and “recommendations”. it has been stated that the number of football pitch in
the facilities is generally insufficient. Opinions about the coaches working in
the football academy and player agent are mostly negative. As a result, it is seen that professional club academies’
coaches find the academy policies insufficient, the necessary opportunities are
not provided, the coaches are not qualified and they are against the player agent
in the football academy for various reasons.