75. Zafer Takviminde Zafer Olgusunda, Eşsiz 30 Ağustos Olayının Güncel İklimi


Karaağaçlı M.

Diğer, ss.1-3, 2024

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2024
  • Sayfa Sayıları: ss.1-3
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Zafer Olgusunda,

Eşsiz 30 Ağustos Olayının Güncel İklimi!

 

Dr.  Mustafa  Karaağaçlı

 

1-Öndeyi

Zafer Olgusunda, Eşsiz 30 Ağustos Olayının Güncel İklimi!” konulu bu  çalışmanın  temel  amacı; zafer  olgusu  ve 30 Ağustos  Zaferinin Türkiye  Coğrafyasındaki güncel iklimine ulusal kamu oyununun dikkatini çekmektir. Çalışma, kaynaklarda sıralanan literatür verilerine ek olarak yazarın postpozitivist  görüşleriyle  oluşturulmuştur.

Çalışma; (1)Öndeyi (2) Zafer Bir  Olgu,  30  Ağustos  İse Eşsiz Bir Olaydır!,  (3) 30 Ağustos Zaferinden Cumhuriyet Yolculuğuna Yapı Taşları, (4)30 Ağustos Zaferinin Güncel  İkliminde Olması  Gerekenler, (5) Sonuçlar, (6)Öneriler, (7)Vargı ve Yargı, (8)30 Ağustos Zaferine Bir Kutlama  ve Minnetle  Teşekkür alt başlıklarında hazırlanmıştır.

 

2.Zafer Bir  Olgu,  30  Ağustos  İse Eşsiz Bir Olaydır!

Olgu, başlangıç ve bitiş zamanı bilinmeyen, nerede başlayıp nerede bitebileceği kesin olarak belirlenemeyen oluşumdur. Olgu değişim olarak, her değişimi,  ayrı ayrı belirleme ve ifade etme  yerine  “toplu ve genel ifade etmedir.”

Olay  ise meydana gelen yeri, başlangıcı ve bitişi  belirli oluşumdur. Zafer savaşta kazanılan kesin başarı ve yengidir. Zafer, bir yarışmada ya da uğraşıda belli bir çaba sonunda kazanılan başarıdır (Karaağaçlı, 2021).  

Bir mücadelenin zafer olması için ilgili sürecin ve olayın sonuçlanmış olmasına gerekir.  Zafer, askeri operasyonların başarıyla sonuçlandırıldığını gösterir.

 

Bu özellikler ışığında zafer  bir olgu,  30 Ağustos Zaferi ise bir olaydır.  Olay olarak da kendine  özgü ulusal  bağımsızlık  temelli idealistik dinamikleri  ve evrensel rol  modellik yapacak nitelikte kinetikleri olan eşşiz bir olaydır.

 

3.30 Ağustos Zaferinden Cumhuriyet Yolculuğuna Yapı Taşları

Topluluktan Cumhuriyet eserini kurmak amacıyla Atatürk’ün 1915 yılında Çanakkale’de başlattığı ve 29 Ekim 1923’te Cumhuriyet ile taçlandırdığı yolculuğunun kilometre taşları aşağıda sıralanmaktadır:

1.            Çanakkale Savaşı-1915

2.            Samsun  Kararı-19.05.1919

3.            Erzurum Kongresi-(23.07-07.08 1919)

4.            Sivas Kongresi-(04-11). 09 1919

5.            İlk Meclis’in  KuruluşU-23.04.1920

6.            Büyük Taarruz Zaferi-(26-30 08.1922)

7.            Cumhuriyetin İlanı-29.10.1923

 

 

30 Ağustos Zaferinden Cumhuriyet eserine uzanan yolculuğun kronolojisini  gösteren yapı taşları emperyalist devletlerin Anadolu’yu işgal ederek parçalamaya ve kendilerine toprak çıkarmaya çalışan işgalcilere karşı durarak  bağımsızlık ve özgürlük karakterinin değişmez mutlak değerini  vurguluyor. Bu değer özünde 1915 Çanakkale Savaşı, 15 Mayıs 1919 Samsun  Kararı, 7  Temmuz Erzurum Kongresi 1919, 4 Kasım  1919 Sivas Kongresi, 23 Nisan İlk  Meclis’in Kuruluşu, 26-30 08.1922 Büyük Taarruz Zaferi ve  29 Ekim 1923 Cumhuriyet’in ilanının tarihsel kronolojisi de kararlı ve  özel ulusal duruşun temel kilometre taşlarını  göstermektedir (AAM,1995  ve Çeçen, 1981).

 

4.30 Ağustos Zaferinin Güncel  İkliminde Olması  Gerekenler

Zafer Bayramı, 30 Ağustos 1922'de Dumlupınar'da Atatürk'ün başkumandanlığında zaferle sonuçlanan Büyük Taarruz'u anmak için kutlanan resmi bayramdır.

Zafere gelen yolun başlangıcı operasyon olarak 26 Ağustos 1922'de başlar ve 30 Ağustos 1922 gününe kadar beş gün beş gece devam eder.

30 Ağustos sembolik olarak ülke topraklarının geri alındığı günü temsil ederken günümüze de benzer   ışıklar tutması zaferin kimyasının iyi anlaşılmasına bağlıdır.

30 Ağustos Zaferi ile bilindik  kavramlar  farklı kimyalara  evrilmiştir (Karaağaçlı, 2023-1 ve Karaağaçlı, 2023-2).

Çünkü;

·         Bağımsızlık

·         Özgürlük

·         Vatan

·         Özveri

·         Fedakarlık

·         Değerler

·         Yurtta sulh  ve  cihanda  sulh ilkesel kavramlarının önem   ve değeri  bu  cennet vatanın  topraklarına kimsenin göz dikemeyeceğini, bağımsızlık ve özgürlüğünün  Türk  Ulusunun  karakterinin temel yapıtaşlarını oluşturduğunu, ülke topraklarının geri alındığını  temsil eder.

Geçmiş kadar bugün de geleceği etkiler görüşüyle 30 Ağustos Zaferi,  popüler olarak  baby boomer, x, y ve z adlarıyla anılan tüm nesillere anlatılmalı, görsel  sunumlarla ve  gezilerle tanıtılmalıdır.

30 Ağustos Zaferi,  popüler olarak  toplumdaki farklı görüşlerin  ideolojik   empozeleriyle değil, toplumu birarada tutan değerler  ekseninde yalın  ve açık  olarak anlatı  gereksinimi bulunmaktadır.

30 Ağustos zaferi,  bir yere ve partiye  göre değil; ulusal kimlik temelinde algılanma  ve yaşatılma  iklimine  gereksinim vardır.

30 Ağustos Zaferinden, hem vatan topraklarının bütünlüğünün ve sınırlarının korunması hem de toplumsal yaşam  için  ibretlik  dersler  çıkarmaya  ve Türkiye Coğrafyasında tam bağımsızlık ilkesinin uygulanması  iklimine gereksinim duyuluyor.

5.Sonuçlar

“Zafer Olgusunda, Eşsiz 30 Ağustos Olayının Güncel İklimi!” konulu bu çalışmada elde edilen bilgiler ışığında varılan  sonuçlar şunlardır: 

·       30 Ağustos Zaferi, görünbilimde “imgesel olarak Ayyıldızlı bayrak  ve Türkiye’nin vatan toprakları”  olarak somutlaşırken, “imgesel olarak ise bağımsızlık, özgürlük, ulusal bütünlük, fedakarlık, cumhuriyet değerleri, halkın dayanışması, laiklik, manevi ve ulusal değerler olarak  kendini göstermektedir.

·       30 Ağustos hem ulusal  hem de evrensel özellikleri olan tam bağımsızlık ve özgürlük  ve idealistik formasyonlarına sahip eşsiz bir  olaydır.

·       30 Ağustos Zaferi’ne gelen her yapı taşı gelenin keyfi için geçmişi es  geçenlere Cumhuriyet üzerinde B,C, D…gibi planlar  yapanlara,  102  yıl önce olduğu  gibi bugünün güncel Türkiye  Coğrafyasında  da daha çok gereksinim  duyulan tarihi, özverili, duyarlı, nesnel, açık, somut,  bilimsel  ve manevi rehberdir. 

6.Öneriler

Zafer Olgusunda, Eşsiz 30 Ağustos Olayının Güncel İklimi!” ile ilgilenilen bu çalışmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda  güncel uygulamalarda  dikkate alınmasında  yarar görülen  öneriler aşağıda  sıralanmaktadır:

 

Türk Ulusu’nun bağımsızlık  ve özgürlük mücadelesinin  temel  değerini oluşturan idealistik düşüncenin her ölçekte bilinip  içselleştirilmesi için;

 

  • Her  kademe  ve okul türlerinde Atatürk  ve arkadaşlarının Cumhuriyet yolculuğunu oluşturan sosyal ve kültürel mirası oluşturan değerler  öğretilmelidir.
  • 30 Ağustos Zaferi öğrencilere  ve yurttaşlara  bağımsızlık ve  özgürlük değerleri mutlaktır ve değişmez  olduğu anlatıları pekiştirilmelidir.
  • Bağımsızlık,  özgürlük  ve  Türkiye Cumhuriyet’inin  değerleri iyi, doğru, güzel ve  evrenseldir duyuşsal  kazanımları yaygınlaştırılmalıdır.
  • Öğrencilere  ve her yurttaş  bireye bağımsızlık,  özgürlük  ve Cumhuriyet düşüncesi yaşayan, mutlak ve değişmez, değerler  olarak  bu değerlerle nasıl yaşayacağı öğretilmelidir.

 

7.Vargı  ve Yargı

·       İlk kez 1924 yılında Afyon'da Başkumandan Zaferi adıyla kutlanan 30 Ağustos günü, Türkiye'de 1926'dan itibaren Zafer Bayramı olarak kutlanan bayram sonsuza dek Cumhuriyet’in değerleri  ve ilkeleriyle yaşatılmalı.  Bu  konuda yeni  tesbitler ve yeni özneli tutucu ve kuşatmacı  yargılar  yerine; Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve  arkadaşlarının  102 yıl önce çizip uyguladıkları ulusal iradeli strateji planı  izlenmelidir.

·       30 Ağustos Zaferi  siyaset, akademik, bilim, ticaret ve  eğitim  dünyasında herkesin  koruması gereken önemli ve değerli bir hazine olarak  her daim; “Cumhuriyet’in kurucu  felsefesine dayalı Atatürk İlkeleri ve tam bağımsızlık temelinde geçmişi unutmadan, bugünde  güncel iklimi doğru algılayan ve gelecekte ise vazgeçilmez esin kaynağı olarak”  görülmelidir.

 

8.    30 Ağustos Zaferine Bir Kutlama  ve Minnetle  Teşekkür

30  Ağustos Zaferi 2024 Türkiye Coğrafyasında  de Milli bayram olarak sonsuza dek Cumhuriyet’in kurucu  felsefesi ve Atatürk İlkeleri temelinde  kutlu olsun.  Eşsiz  Zaferi  yaşatan Atatürk ve  arkadaşlarıyla   tüm şehitlerimize minnetle teşekkürle rahmetler  olsun.

 

Kaynaklar

Atatürk Araştırma Merkezi. (1995). "Samsun'un Gazi Günü ya da 19 Mayıs Bayramı". Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi. 11 (33). Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları. ss. 771-779. ISSN 1011-727X.

 

Çeçen, A. (1981). Atatürk ve Cumhuriyet. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.

 

Karaağaçlı, M (2021). Eğitimin  Sosyolojisi.  İkinci Yazım İkinci Basım:Mart,2021-2.   Ankara: Baskı ve Cilt:Bizim Büro Basımevi Yayın Ve Dağıtım Hizmetleri Sanayi Ve Tic. Ltd. Şti. ISBN–978-605-62357-9-5. Bandrol Seri No Aralıkları: THG-SOP: 983928-983982.

 

Karaağaçlı, M. (2023-1). Özgürlük, Bağımsızlık  Ve  Cumhuriyet Yolculuğunda  Evrensel Rol Model: Atatürk.  Bakü:  Azerbaycan Atatürk Merkezi  ve İksad İnstıtute  Tarafından  Düzenlenen 19 Mayıs  2023  Doğumunun 142. Yılında Atatürk 3. Uluslararası Sempozyumu. Sözlü  bildiri metni.

Karaağaçlı, M (2023-2).30  Ağustos Zaferi’nin Evrensel ve Ulusal İmgeleri  ve Simgeleri. Mektepli Gazete. 30.08.2023. http://www.mektepligazete.com.

_______

İletişim ve Erişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog             :mustafakaragacli.blogspot.com