Yegah Müzikoloji Dergisi, cilt.8, sa.3, ss.970-994, 2025 (Scopus)
Piyano eğitimi, 1800’lere kadar usta-çırak modeliyle sürdürülmüş, konservatuvar sistemine dâhil olmasıyla değişime uğramış ancak geleneksel yapısını korumuştur. Ne var ki, bilimsel yöntemlerden uzaklaşıp yalnızca geleneksel usta-çırak ilişkisine dayanan çalgı öğretimi modern dünyada geçerliliğini yitirmektedir. Yapılandırmacı yaklaşımla ilişkili olan bilişsel çıraklık(cognitive apprenticeship) kavramı örtük bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini anlamaya odaklanırken bir beceriyi öğrenmedeki düşünsel süreçlerin önemini vurgular. Geleneksel usta-çırak modeli ağırlıkla pratik ve zanaat becerileri üzerinde dururken bilişsel çıraklık, bilişsel süreçlerin ve stratejilerin öğrenilmesine odaklanır. Çalgı dersleri öğrenci, öğretmen veya derslerin doğası gereği yapılış şeklinden kaynaklı olarak araştırma yapılması adına zorluklar barındırmaktadır. Bu nedenle birebir çalgı öğretimi oldukça yeni bir araştırma alanı olarak ortaya çıkmaktadır. Alan incelemesine dayalı betimsel modelde yürütülen bu çalışmada bilişsel çıraklığın sunduğu altı yöntem piyano eğitimi bağlamında ele alınarak incelenmiş ve piyano eğitimine uyarlanabilmesinde hangi aşamaların izlenebileceği ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çalışma, piyano eğitimcilerine yönelik olarak, piyano pedagojisindeki köklü ilkeleri değiştirmeden, öğrenenin çalışma stratejilerini ve öğrenme süreci üzerine düşünme becerilerini geliştirmesine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bulgular, bu yöntemlerle öğrenenin teknik ve müzikal becerilerin yanı sıra öz düzenleme ve değerlendirme, öğrenmeyi öğrenme, çalışma stratejileri, problem çözme ve metabilişsel beceriler kazanmalarına yardımcı olabileceğini desteklemektedir. Araştırma sonuçlarına göre bilişsel çıraklık yöntemlerinin piyano eğitimi bağlamında ele alınması, öğrencinin hem teknik hem de düşünsel süreçleri adım adım öğrenmesini sağlayarak öğrencinin çalmanın yanı sıra nasıl çalışacağını öğrenmesini destekleyeceği düşünülmektedir. Bu bağlamda bilişsel çıraklık modelinin sunduğu altı yöntemin piyano eğitiminde uygulanabilirliğinin denenmesi amacıyla konu ile ilgili gelecekte yapılacak deneysel çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
Until the 1800s, piano education followed the master-apprentice model, later integrating into theconservatory system while retaining its traditional structure. However, a purely traditionalapproach, detached from scientific methods, is losing relevance in the modern world. Cognitiveapprenticeship, rooted in the constructivist approach, highlights the development of implicitcognitive processes and emphasizes thought processes in skill learning. Unlike the master-apprentice model, which focuses on practical skills, cognitive apprenticeship prioritizes cognitivestrategies. In this study, which was conducted in a descriptive model based on field research, thesix methods offered by cognitive apprenticeship were examined in the context of piano educationand the study attempts to identify which stages can be followed in their adaptation to pianoeducation. This study aims to enhance learners’ strategic study behaviors and thinking skills withinthe context of piano pedagogy, without altering its foundational principles. The findings indicatethat these approaches support the development of both technical and musical skills, while alsoEVRUK, H. & ALBUZ, A. Yegah Musicology Journal (YMJ) Volume VIII Issue 3 2025 - p.970-994972fostering self-regulation, problem-solving abilities, effective learning strategies and metacognitiveawareness. The results suggest that the application of cognitive apprenticeship methods in thecontext of piano education facilitates students’ step-by-step learning of both technical and cognitiveprocesses, while also supporting their development in learning to practice effectively as well as toperform. Furthermore, the challenges encountered in research on musical instrument educationunderscore its status as a relatively emerging field. Further experimental studies are required toassess the applicability and effectiveness of cognitive apprenticeship methods in piano education.