International Journal Of Turkish Literature Culture Education, vol.9, pp.377-394, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Türk milleti yaşadığı tarihî tecrübe itibarı ile göç kavramına aşina bir
millettir. 2011 yılında Suriye‟de patlak veren iç savaşın ardından Türkiye
Cumhuriyeti gündeminin öncelikli gündem konularından birisi de “göç” ve
“mülteci” konuları olmuştur. Bu araştırmada, göç ile birlikte ortaya çıkan
mültecilik, mülteci çocuklar kavramı, Suriyeli mülteci çocuklara Türkçe
öğretimi ve mülteci çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu süreci
incelenmiştir.
Bu amaçla, “göç” olgusu ve uzanımındaki adlandırmaların kavram
analizleri gerçekleştirilerek Suriyeli mülteci çocuklar örneği üzerinden söz
konusu kavramların etkileri gözlemlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca, bunların
Suriyeli mülteci çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonunu ne ölçüde
etkilediği saptanmaya çalışılarak bu kapsamda karşılaşılması muhtemel
sorunların da çerçevesi çizilmiştir.
Araştırmada, mülteci çocuklara Türkçe öğretme faaliyetlerinde yaşanan
güçlükler de saptanmış ve bunların nasıl giderilebileceğinin değerlendirmesi
yapılmıştır. Belirlenen bu güçlüklerin giderilebilmesi için mülteci çocuklara
yönelik geliştirilen evrensel eğitim stratejileri tanıtılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Göç, eğitim, Suriyeli mülteci çocuklar, Türkçe
öğretimi.