Uluslararası Genç Araştırmacılar Kongresi - IV, Ankara, Türkiye, 26 - 27 Haziran 2024, ss.1
Bu çalışmada dijital oyun ile ilgili Türkiye’de
gerçekleştirilmiş araştırmaların mevcut durum tespitinin sağlanması ve dijital
oyun alanına yönelik eğitim alanında gelecekte planlanan çalışmalara yol
gösterecek bulgulara ulaşılması amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir yaklaşımla
yürütülmüş olup sistematik inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
şeffaflığını sağlamak ve değerlendiricilerin doğru şeyi ölçüp ölçmediğinden
emin olmak için Liberati (2009) tarafından hazırlanan PRISMA yönergesi kontrol
listesi olarak kullanılmıştır. Sistematik incelemede Dergipark akademik veri
tabanında “Dijital oyun” ve “Digital game” anahtar sözcükleri ile arama
yapılarak 751 kayıta ulaşılmıştır. Çalışma isimleri aynı mükerrer kayıtların
ayıklanması ile 490, konu ve odak noktası eğitimde dijital oyun olmayan
kayıtlar ayıklandıktan sonra 220, yayın türü sistematik derlemeler ve meta
analiz, konferans bildirisi, derleme ve editöre mektup olan yayın türlerinin
ayıklanması ile 211 ve Almanca dilinde olan bir yayının ayıklanması ile toplam
210 adet kayıt analize alınmıştır. Yayınların tamamı Dergipark’ta hakemli
dergilerde cilt, sayı numarası alarak yayınlanmış olup yayın tarihi kısıtlaması
yapılmamıştır. Veri analizine başlamadan önce 23 adet kayıt üç araştırmacı
tarafından ayrı ayrı kodlanmıştır. Yapılan karşılaştırmalarda kodlayıcıların
çoğunlukla tutarlı değerlendirmeler yaptığı görülmüş, tutarsız kodlamalar
kodlayıcılar arası konsensus sağlamak üzere yüz yüze bir toplantı ile ele
alınarak giderilmiştir. Araştırma verileri betimsel içerik analiz yöntemiyle
analiz edilmiştir. Araştırmanın ön bulguları dijital oyun alanında Türkiye’de
Dergipark dizininde yayınlanmış çalışmaların mevcut durumu hakkında bilgi
vermesi beklenmektedir.