Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının ilişkisi


Düzgün S., Kaşkaya A.

Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-II, Ankara, Türkiye, 16 - 18 Kasım 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarını ve bu tutumlarının; onların başarı ortalamaları, öğrenim gördüğü bölümleri, sınıf düzeyi, cinsiyet ve öğrenme stilleri ile ilişkisini incelemektir. Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Türkiye’de bir devlet üniversitesi eğitim fakültesinde öğrenim gören 337 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma 2020-2021 akademik yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak "VARK Öğrenme Stilleri Envanteri" ve "Çevrimiçi Öğrenme Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin yorumlanmasında; betimsel analizler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü anova, kruskal wallis, mann whitney u, pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının genellikle olumlu olduğu (X=58,53), çevrimiçi öğrenmenin genel kabulüne (X=20,64) yönelik tutumun yüksek olmakla birlikte kullanışlılığa (X=9,98) karşı tutumlarının düşük olduğu söylenebilir. Görsel tercihli öğretmen adayları ile oku/yaz tercihli öğretmen adayları arasında kinestetik tercihli öğretmen adayları lehine çevrimiçi öğrenmenin; genel kabulü, bireysel farkındalık, kullanışlılık ve ölçeğin genelinde anlamlı bir farklılık vardır. Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının, bireysel farkındalık ve ölçeğin genelinde diğerlerine göre düşük olduğu görülmektedir. Başarı notları düşük olan öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye ve bireysel farkındalığa yönelik tutumlarının yüksek olması manidar bir sonuçtur. Çevrimiçi öğrenmede kullanışlılığa olan olumlu tutumun arttırılması için çevrimiçi öğrenme platformlarında etkinliklerinin çeşitlendirilmesi ve platformların geliştirilmesi önerilebilir. Kinestetik tercihli öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye görsel ve oku/yaz tercihli öğretmen adaylarına göre daha olumlu yaklaşması manidardır. Görsel ve oku/yaz tercihli öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının arttırılması için çevrimiçi platformlarda görsel ve metin zenginleştirmesi yapılabilir. Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının olumlu yönde geliştirilmesi için; alanda uzaktan eğitim ve çevrimiçi öğrenme konulu dersler açılabilir.

The aim of this research; teacher candidates' attitudes towards online learning and their attitudes; to examine their relationship with academic achievement, departments, grade level, gender and learning styles. Descriptive survey method was used in the research. The participants of the research consisted of 337 students studying at a state university education faculty in Turkey. The research was carried out in the spring semester of the 2020-2021 academic year. "VARK Learning Styles Inventory" and "Online Learning Attitude Scale" were used as data collection tools. In the interpretation of the data; descriptive analyzes, independent groups t-test, one-way anova, kruskal wallis, mann whitney u, pearson correlation analysis were performed. According to the research results; It can be said that teacher candidates' attitudes towards online learning are generally positive (X=58.53), while their attitudes towards general acceptance of online learning (X=20.64) are high, their attitudes towards usefulness (X=9.98) are low. Between teacher candidates' with visual preference and teacher candidates' with read/write preference, online learning in favor of teacher candidates' with kinesthetic preference; There is a significant difference in general acceptance, individual awareness, usefulness and overall scale. It is seen that primary education teacher candidates' attitudes towards online learning are lower than others in individual awareness and overall scale. It is a significant result that teacher candidates with low success grades have high attitudes towards online learning and self-awareness. In order to increase the positive attitude towards usefulness in online learning, it can be recommended to diversify the activities of online learning platforms and develop platforms. It is significant that teacher candidates with kinesthetic preferences approach online learning more positively than students with visual and read/write preferences. Visual and text enrichment can be done on online platforms in order to increase the attitudes of students with visual and read/write preferences towards online learning. For the positive development of classroom education students' attitudes towards online learning; Courses on distance education and online learning can be opened in the field.