Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-II, Ankara, Türkiye, 16 - 18 Kasım 2022
Bu araştırmanın amacı; öğretmen
adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarını ve bu tutumlarının; onların
başarı ortalamaları, öğrenim gördüğü bölümleri, sınıf düzeyi, cinsiyet ve öğrenme
stilleri ile ilişkisini incelemektir. Araştırmada betimsel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Türkiye’de bir devlet
üniversitesi eğitim fakültesinde öğrenim gören 337 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırma 2020-2021 akademik yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Veri
toplama aracı olarak "VARK Öğrenme Stilleri Envanteri" ve "Çevrimiçi
Öğrenme Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin yorumlanmasında; betimsel
analizler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü anova, kruskal wallis, mann
whitney u, pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmen
adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının genellikle olumlu olduğu
(X=58,53), çevrimiçi öğrenmenin genel kabulüne (X=20,64) yönelik tutumun yüksek
olmakla birlikte kullanışlılığa (X=9,98) karşı tutumlarının düşük olduğu
söylenebilir. Görsel tercihli öğretmen adayları ile oku/yaz tercihli öğretmen
adayları arasında kinestetik tercihli öğretmen adayları lehine çevrimiçi
öğrenmenin; genel kabulü, bireysel farkındalık, kullanışlılık ve ölçeğin
genelinde anlamlı bir farklılık vardır. Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının
çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının, bireysel farkındalık ve ölçeğin
genelinde diğerlerine göre düşük olduğu görülmektedir. Başarı notları düşük
olan öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye ve bireysel farkındalığa yönelik
tutumlarının yüksek olması manidar bir sonuçtur. Çevrimiçi öğrenmede
kullanışlılığa olan olumlu tutumun arttırılması için çevrimiçi öğrenme
platformlarında etkinliklerinin çeşitlendirilmesi ve platformların
geliştirilmesi önerilebilir. Kinestetik tercihli öğretmen adaylarının çevrimiçi
öğrenmeye görsel ve oku/yaz tercihli öğretmen adaylarına göre daha olumlu
yaklaşması manidardır. Görsel ve oku/yaz tercihli öğretmen adaylarının çevrimiçi
öğrenmeye yönelik tutumlarının arttırılması için çevrimiçi platformlarda görsel
ve metin zenginleştirmesi yapılabilir. Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının çevrimiçi
öğrenmeye yönelik tutumlarının olumlu yönde geliştirilmesi için; alanda uzaktan
eğitim ve çevrimiçi öğrenme konulu dersler açılabilir.
The aim of this research; teacher candidates' attitudes towards online
learning and their attitudes; to examine their relationship with academic
achievement, departments, grade level, gender and learning styles. Descriptive
survey method was used in the research. The participants of the research
consisted of 337 students studying at a state university education faculty in
Turkey. The research was carried out in the spring semester of the 2020-2021
academic year. "VARK Learning Styles Inventory" and "Online Learning
Attitude Scale" were used as data collection tools. In the interpretation
of the data; descriptive analyzes, independent groups t-test, one-way anova,
kruskal wallis, mann whitney u, pearson correlation analysis were performed.
According to the research results; It can be said that teacher candidates'
attitudes towards online learning are generally positive (X=58.53), while their
attitudes towards general acceptance of online learning (X=20.64) are high,
their attitudes towards usefulness (X=9.98) are low. Between teacher
candidates' with visual preference and teacher candidates' with read/write
preference, online learning in favor of teacher candidates' with kinesthetic
preference; There is a significant difference in general acceptance, individual
awareness, usefulness and overall scale. It is seen that primary education
teacher candidates' attitudes towards online learning are lower than others in
individual awareness and overall scale. It is a significant result that teacher
candidates with low success grades have high attitudes towards online learning
and self-awareness. In order to increase the positive attitude towards
usefulness in online learning, it can be recommended to diversify the
activities of online learning platforms and develop platforms. It is
significant that teacher candidates with kinesthetic preferences approach
online learning more positively than students with visual and read/write
preferences. Visual and text enrichment can be done on online platforms in
order to increase the attitudes of students with visual and read/write
preferences towards online learning. For the positive development of classroom
education students' attitudes towards online learning; Courses on distance
education and online learning can be opened in the field.