Annelerin Bebeğin Gelişim Alanlarına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler


Creative Commons License

Ulutaş Avcu A., Aksoy A. B.

Uluslararası Katılımlı Ulusal Disiplinlerarası 3. Erken Çocuklukta Müdahale Kongresi, Eskişehir, Türkiye, 31 Mart - 03 Nisan 2016

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde çocuğun gelişiminin sadece kalıtsal veya sadece çevresel etkenler ile açıklandığı görüşü artık önemini kaybetmiştir. Toplumsal çevrenin de önemli rolünün olduğu vurgulanmış ve özellikle bireyin doğumundan itibaren gelişiminin en hızlı olduğu bebeklik döneminde bebeğin içinde yaşadığı aile ve yakın çevrenin sağladığı olanakların çocuğun gelişimindeki rolü giderek daha çok ön plana çıkmıştır. Çocuğun dış etkilere en fazla açık olduğu ve korunmaya en fazla gereksinim duyduğu yaşamın ilk yıllarının en iyi şekilde değerlendirilmesi sağlıklı bireyler yetiştirilmesi açısından önemlidir. Bebeğin gelişimini içinde doğup büyüdüğü ortamın özellikleri ve yakın çevredeki kişilerle kurduğu ilişkiler etkiler. Aile içindeki mutluluk, üzüntü, korku, kızgınlık gibi duygular en yoğun anne-bebek etkileşimi ile aktarılabilir. Aile içindeki destekleyici iletişim ise bebeğin başta sosyal ve kişisel gelişimi olmak üzere tüm gelişim alanlarını etkiler. Erken yaşlardan itibaren çocukların annebabalarıyla sıcak sosyal ilişkiler yaşamaları ve paylaşmayı öğrenmeleri, anne-bebek etkileşimi ve bebeğin sonraki yıllarda gelişiminin iyileştirilmesi için değerlidir. Çocuğun gelişiminde, zamanın çoğunu birlikte geçirdiği annesinin ve içinde yaşadığı çevrenin büyük önemi vardır. Özellikle yaşamın ilk iki yılını kapsayan bebeklik döneminde annelerin bebek gelişim bilgileri bebeğin sağlıklı büyüme ve gelişmesine, gelecekte başarılı, mutlu ve içinde yaşadığı topluma uyum sağlayan bir birey olmasına yardımcı olur. Annelerin bebeğin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik ebeveynlik rollerini etkili bir şekilde yerine getirebilme etkenlerinden birisi de bebeklik dönemine ilişkin sahip oldukları gelişim 92 bilgileridir. Bu araştırmanın amacı, annelerin bebeğin gelişim alanlarına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgelerini (metaforları) metafor tekniğini kullanarak belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Malatya il merkezinde yaşayan ve 12-18 aylık bebeğine sahip olan, orta sosyoekonomik düzeydeki 60 anne oluşturmaktadır. Nitel olarak gerçekleştirilen araştırmada olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Verileri analiz etmek için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Ebeveynlerin cevapları, içerik analizi ile farklı kategorilere dönüştürülerek tablolar şeklinde yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda annelerin bebeğin gelişim alanlarına ilişkin en fazla metafor saptanan gelişim alanının bilişsel gelişim olduğu ortaya çıkmıştır