6. ULUSLARARASI MARDİN ARTUKLU BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Mardin, Türkiye, 25 Haziran 2021, cilt.1, sa.1, ss.527
Modern çağın başlangıcını temsil eden sembollerinden biri olan demiryollarında teknik ilerlemelere bağlı olarak geliştirilen yüksek hızlı demiryolu hatları yolcu taşımacılığında yeni bir dönemi başlatmıştır. Türkiye’de, yakın ve orta vadede hem ulusal hem de uluslararası bağlantılarla yüksek hızlı tren hizmetleriyle ekonomik ve sosyal fırsatlardan yararlanabilmek için yatırımlar devam etmektedir. 2009 yılından itibaren yüksek hızlı demiryollarını hizmete açan Türkiye’de 1.213 km hat bulunmakta olup 2023 yılına kadar bu hatların da 1.900 km’ye çıkarılması planlanmaktadır. Bu çalışmada Türkiye’de yüksek hızlı demiryolu taşımacılığının mevcut durumu ortaya konularak, yüksek hızlı demiryollarının kapasite ve işletme maliyetleri ile gelir-gider durumu incelenmiştir. Mevcut durumda Türkiye’de yüksek hızlı demiryollarının ekonomik olarak karlı olmadığı ve kamu kaynakları ile desteklendiği anlaşılmakla birlikte, hedeflenen yatırımlar tamamlandığında ve başarılı bir işletmecilik anlayışıyla yakın ve orta vadede karlı hale gelebileceği değerlendirilmektedir.
High-speed railway lines, which are one of the symbols representing the beginning of the
modern age, developed depending on the technical advances in railways, started a new era in
passenger transportation. In Turkey, both nationally and in the near and medium-term
economic and social opportunities to take advantage of the high-speed train services are
continuing links with international investment. Since 2009, the high-speed rail service is
located 1,213 km pipeline opens in Turkey is 1,900 kilometers removal of these lines is
planned until 2023. In this study, in the case of high-speed rail transportation in Turkey were
examined. management of high-speed railways in Turkey as of the end of the study the
current situation has been shown to be economically profitable and supported with public
funds. This, the most important reason in the world examples of high-speed railways in
Turkey is not quite the time to be able to hear the new requirements are expected to be the
continuation of benefits and investments. It has been observed that high-speed railways can
become profitable in the near and medium term when the targeted investments are completed
and with a successful operation