Amaç: Bu araştırmada hemşirelik bölümü öğrencilerinin öz liderlik düzeyleri, yaşam boyu öğrenmeeğilimleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.Yöntemler: Bu araştırma tanımlayıcı desende yapılmıştır. Araştırma bir devlet üniversitesininhemşirelik bölümünde öğrenim gören, araştırmaya katılmaya gönüllü ve araştırmanın yapıldığıdönemde aktif ders kaydı yaptıran 314 öğrenciyle tamamlanmıştır. Veriler “Tanıtıcı ÖzelliklerFormu,” “Revize Edilmiş Öz Liderlik Ölçeği” ve “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” aracılı-ğıyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri çevrimiçi olarak Mayıs 2022- Temmuz 2022 toplanmıştır.Verilerin değerlendirilmesinde veriler normal dağıldığındaIndependent Sample t test, One WayANOVA, Pearson correlation coefficient test; normal dağılmadığı durumda Mann-Whitney U test,Kruskall Wallis H testi, Spearman's rank correlation coefficient test uygulanmıştır.Bulgular: Öğrencilerin revize edilmiş öz liderlik ölçeği toplam puan ortalaması 113,58 ± 17,45 olup;davranış odaklı stratejileri alt boyutu için 37,06 ± 6,17, doğal ödül stratejileri alt boyutu için 19,78 ±3,78, yapıcı düşünce modeli stratejileri alt boyutu için 56,73 ± 8,99 bulunmuştur. Yaşam boyuöğrenme eğilimleri ölçeği puan ortalaması72,19 ± 9,48 olup; öğrenmeye isteklilik alt boyutu için46.34 ± 6,30, gelişime açıklık alt boyutu için 25.84 ± 3.56 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin yaş,cinsiyet, okuduğu sınıf, mezun olduğu lise, medeni durum, çalışma durumları, anne/baba eğitimdurumlarına göre liderlik ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri puanları bakımından anlamlı bir farkbulunmamıştır (P > ,05). Kendilerini lider olarak tanımlayan öğrencilerin tanımlamayanlara göreöz-liderlik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur(P < ,001). Öğrencilerin öz-liderlik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında orta dere-cede anlamlı pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir (P < ,001).Sonuç: Sonuç olarak, öğrencilerin bazı tanıtıcı özelliklerinden bağımsız şekilde kendini lider olaraktanımlamalarının hem öz-liderlik düzeylerini hem de yaşam boyu öğrenme eğilimlerini arttırdığıbelirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin öz-liderlik özelliklerinin geliştirilmesinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin de gelişmesine katkıda bulunacağı belirlenmiştir.
Objective: In this study, it was aimed to determine the leadership levels and lifelong learning tendencies and influencing factors of nursing students.
Methods: This research was carried out in a descriptive design. The research was conducted with 314 students who were studying in the nursing department of a state university, voluntarily to participate in the research, and actively enrolled in the course at the time the research was conducted. Data were collected through “Descriptive Characteristics Form,” “Revised Self-Leadership Scale,” and “Lifelong Learning Tendency Scale.” The data of the research were collected online from May 2022 to July 2022. When the data are normally distributed, Independent Sample t test, One Way ANOVA, and Pearson correlation coefficient tests were used; in cases where it was not normally distributed, Mann-Whitney U, Kruskall Wallis H, and Spearman's rank correlation coefficient tests were used.
Results: The total mean score of the students' revised self-leadership scale is 113.58±17.45; the mean score for the behaviorfocused strategies sub-dimension was 37.06±6.17, 19.78±3.78 for the natural reward strategies sub-dimension, and 56.73±8.99 for the constructive thought model strategies sub-dimension. The mean score of the lifelong learning tendencies scale is 72.19±9.48; the mean score for the willingness to learn sub-dimension was 46.34±6.30, and for the openness to development sub-dimension 25.84±3.56. It was determined that the fathers were high school and primary school graduates. No significant difference was found in terms of leadership and lifelong learning tendencies scores of the students according to age, gender, class, graduated high school, marital status, employment status, education status of parents (P > .05). The self-leadership levels and lifelong learning tendencies of the students who defined themselves as leaders were found to be significantly higher than those who did not (P < .001). It was determined that there was a moderately significant positive relationship between students' self-leadership levels and lifelong learning tendencies (P < .001).
Conclusion: As a result, it was determined that the students' self-identification as a leader regardless of some descriptive characteristics increased both their self-leadership level and their lifelong learning tendencies. In addition, it has been determined that the development of students' self-leadership characteristics will contribute to the development of lifelong learning tendencies.