İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN ÖRGÜTSEL STRES VE DUYGUSAL TÜKENMIŞLIK DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ


Aydın S., Altınok V.

EUROPEAN CONFERENCES 4 TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMANITY AND SOCIAL SCIENCES, Paris, Fransa, 12 - 14 Nisan 2024, ss.19, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Paris
  • Basıldığı Ülke: Fransa
  • Sayfa Sayıları: ss.19
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı; örgütsel yaşamın bir gerçeği olan stresin, yüksek seviyede olduğunda tükenmişliğe neden olduğu düşüncesinden hareketle; öğretmenlerde demografik değişkenlere göre örgütsel stres ve duygusal tükenmişlik arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evrenini Ankara ili Polatlı ilçesinde 2023/2024 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerden oluşturmaktadır. Araştırmada Örgütsel Stres Ölçeği, Maslach Tükenmişlik Envanterinin Duygusal Tükenmişlik bölümü kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Ayrıca frekans dağılımlarına, ortalama değerlerine ve bağımsız değişkenlerin anlamlılık değerlerine bakılmıştır. Elde edilen analizler sonucunda öğretmenlerin; cinsiyet, medeni durum, unvan, yönetim görevi, görev yapılan öğretim kademesi ile duygusal tükenmişlikleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken yaş ve kıdemleri ile duygusal tükenmişlik arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin; cinsiyet, yönetim görevi ve görev yapılan öğretim kademesi ile örgütsel stres arasında anlamlı bir ilişki söz konusu değil iken yaş, medeni durum, unvan ve kıdemleri ile örgütsel stres arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak öğretmenlerde duygusal tükenmişlik ile örgütsel stres arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu anlamda sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde örgütsel stresin duygusal tükenmişliği etkilemesinden dolayı eğitim sistemi içerisinde öğretmenlere demografik değişkenler açısından  ayrım ve baskı yapılmadığı,  adil davranıldığı, kendini güvende hissettiği stressiz bir ortamda çalışma imkanının sağlanması tükenmişlik duygularını en az düzeyde yaşamalarına katkı sağlayacaktır.  Kısaca tüm öğretmenler bireysel olarak tanınmalıdır.

 Anahtar Kelimeler : Örgütsel stres, duygusal tükenmişlik, öğretmen