Anı Yayıncılık, Ankara, 2019
ÖN SÖZ
Zihinsel gelişimi normal olan her çocuk,
12 yaşından sonra somuttan soyuta giden yolu kendinde yakalar. Yani,
duyumlardan algılara, algılardan kavramlara, kavramlardan hükümlere doğru giden
bir yolda kendi somut dünyasından soyut dünyalara kapılar açar. Soyut dünyada
yönünü bulan ve ilerleyen bir öğrenci, muhakemesiyle herhangi bir konuda
derinlemesine düşünüp akıl yürüterek kararlar verebilir. Muhayyilesi ile de
zihninde hayal gücünü etkin bir şekilde kullanır. Kanaatimizce, somut işlemler
dönemindeki çocukların düşünme biçimlerini ve hayal dünyalarını bilimsel
faaliyetlerle disipline etmek anne babaların ve öğretmenlerin en önemli işi
olmalıdır. Böyle bir zihinsel talimin onlarda alışkanlık haline gelmiş olması
ergenlik, gençlik ve yetişkinlik dönemlerinde onları aydın kılacaktır. Tabii ki
bu çaba ve alışkanlıkların devamlılığı koşuluyla.
Bilimsel Muhakeme Becerileri, öğrencilerde
düşünme kapasitesini geliştiren zihinsel becerilerdir. Bu becerileri etkin bir
şekilde kullanabilen öğrenciler fen ve matematik alanlarında daha başarılı
olabilmektedir. Fen Eğitiminde Bilişsel Gelişimi Hızlandırma Uygulamaları,
11-14 yaşlar arasındaki öğrencilerin bilimsel muhakeme becerilerinin radikal
bir şekilde iyileştirilebileceği konusunda çok ciddi ve etkileyici kanıtlar
ortaya koymuştur. Bu uygulamalar kapsamında kitabımızın son bölümünde yer alan
65 etkinlik, öğretmenlere yönelik yönergeleri ile fen ve matematik
alanlarındaki öğretmenlerimizin, öğretmen adaylarımızın, hatta velilerimizin
11-14 yaş grubuna kolaylıkla uygulayabileceği etkinliklerdir. “Bilimsel
Muhakeme Becerileri” dersi kapsamında öğretmen adaylarımız bu etkinlikleri
yaptıklarında hem bilimsel muhakemenin alt boyutlarını uygulamalı olarak ö
ğrenmiş olacaklar hem de gelecek meslek hayatlarında kendi öğrencilerine bu
becerileri öğretebilme yetisi kazanacaklardır. Bu etkinlikler, bilimsel
muhakeme ile ilgili kendi etkinliklerini geliştirmede öğretmen adaylarımıza
rehber olacaktır.
Bununla birlikte bu kitap, sadece öğretmen
adaylarına değil, her düzeydeki akademisyene, öğretmene, hatta düşünme
kapasitesinin sınırlarını genişletmek isteyen her gruptaki okuyucu kitlesine
hitap etmektedir.
Editör: Prof. Dr.
İlbilge DÖKME