METAFOR ARACILIĞIYLA KAFKA’NIN “DAVA” ROMANINDA MEKÂN OKUMALARI


Gerçek Atalay N., Kuloğlu N.

Sanat Yazıları, sa.41, ss.375-394, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Sanat Yazıları
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.375-394
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kendisi de bir sanat dalı olan mimarlığın diğer sanat dallarıyla ilişkili olduğu herkes tarafından bilinen bir gerçektir. Mimarlık insan eylemlerinden ve ilişkilerinden doğan ihtiyaca

yönelik mutlu mekânlar yaratma sanatı olduğundan mimari tasarım süreci disiplinlerarası çalışmalara ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışmada mimarlığın, sanat dallarından edebiyatla olan

ilişkisi, eserlerindeki mekân tasvirlerinin zenginliği sebebiyle dünya edebiyatına damgasını vurmuş Franz Kafka’nın “Dava” adlı romanı üzerinden irdelenmektedir. “Dava” romanı üzerinden

bir mekân okuması yapılması hedeflenen çalışmada öncelikli olarak eserde yer alan mekânsal

söylemlerin tespit edilmesi ve ardından romanın 1962 ve 1993 yıllarındaki iki farklı sinema

uyarlaması üzerinden metafor kavramı aracılığıyla karşılaştırmalı analizinin yapılması amaçlanmaktadır. Bu analizlerle birlikte çalışmada, Kafka’nın birtakım kavramları direkt olarak dile

getirmediği, bu kavramlara mekânlar üzerinden geliştirdiği üstü örtülü anlatımlar yani metaforlar aracılığıyla yazınlarında yer verdiği sonucuna varılmıştır. Çalışmada varılan diğer bir sonuç

ise iki ayrı yönetmenin aynı metine baktıklarında gördüklerinin, yorumladıklarının ve izleyiciye

aktardıklarının genellikle mekânlara bambaşka şekillerde yansıdığı gerçeği olmuştur.