Kastamonu Education Journal, cilt.20, sa.1, ss.203-218, 2012 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, bilim felsefesinin temel sorunlarından bir olan tümevarımın, yapılan
eleştirilerin ana hatları çerçevesinde, orta öğretim 10.sınıf kimya dersinin periyodik sistem
konusunun öğretiminde nasıl kullanıldığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma nitel
araştırma yöntemine dayalı desenlerden durum çalışması ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu
oluşturan 5 kimya öğretmeni ile yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlar ile toplanan verilerin
analizinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler;
öğretmenlerin tümevarımı tümden gelimsel çıkarımla birlikte kullandıklarını göstermiştir.
Ayrıca; konu içerisinde önemli bir yer tutan genellemelerin öğretiminde kullandıkları
tümevarım, epistemolojik açıdan; totoloji, genelleme dışı durum, tam ve eksik tümevarım,
nedensellik gibi; bazı kavramlar etrafında tartışılmıştır.