Tıp Eğitimi Dünyası, cilt.19, sa.58, ss.5-23, 2020 (Hakemli Dergi)
Öğretim tasarımı ve program geliştirme kavramları iki ayrı sürece
işaret etse de birbirleriyle ilişkilidir. Bu durum, birbirleriyle
benzerlik ve farklılıklar oluşturmakta ve dolayısıyla söz konusu iki
kavramın sınırları hakkında karışıklığa yol açmaktadır.
Amaç: Bu
çalışmanın amacı, öğretim tasarımı ve program geliştirme arasındaki
ilişkiyi inceleyip bazı öğretim tasarım modellerini ifade ederek alan
yazındaki açığın kapanmasına katkıda bulunmaktır.
Bunun için önce öğretim ve program kavramları açıklanmıştır. Daha sonra
öğretim tasarımı süreci incelenmiş ve bunlarla ilgili örnekler tıp
eğitimi alanından verilmiştir. Daha sonra da öğretim tasarımı ve program
geliştirme arasındaki ilişki ifade edilmiştir. Makalenin son bölümünde
ise sırasıyla “4C/ID” modelinden, ADDIE yaklaşımından, “Dick, Carey ve
Carey”, “Keller’ın ARCS Motivasyon”, “ASSURE”, “Kemp, Morrison ve Ross”
ve “Gerlach ve Ely” adlı öğretim tasarım modellerinden bahsedilmiştir.
Program geliştirme, amaç ve hedeflerin ne olması gerektiğiyle
ilgiliyken; öğretim tasarımı, o amaç ve hedeflere nasıl ulaşılacağı ile
ilgilidir. Program geliştirme daha geniş, öğretim tasarımı ise dar
kapsamlıdır. Genel olarak böyle bir ayrım yapılabilmesine rağmen öğretim
tasarımı ile program geliştirme arasındaki sınırın kesin yeri belirli
değildir. Çünkü literatürde bu sınırın nerede olduğuna dair çeşitli
görüşler mevcuttur. 4C/ID öğretim tasarım modeli, özellikle tıp eğitimi
alanında etkin bir şekilde kullanılabilen bir modeldir. ADDIE, bazı
yayınlarda öğretim tasarım modeli olarak değerlendirilmiş olsa da bir
model değildir, yaklaşımdır. ASSURE öğretim tasarım modelinden,
öğretimde teknoloji desteği kullanılmak istendiğinde yararlanılabilir ve
bu model öğretim tasarımı için çok sayıda kişi gerektirmez, tek bir
eğitici bile kendi başına kullanabilir. Gerlach ve Ely öğretim tasarım
modeli de profesyonel öğretim tasarımcılarını gerektirmez. Eğiticilerin
içeriğin başta belirlenmesine yönelik eğilimini dikkate alarak modelin
başlangıcına içeriğin belirlenmesini koyması, bu modeli farklı kılan bir
özelliktir.