Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.26, sa.50, ss.523-540, 2023 (Hakemli Dergi)
Öğrencilerin akademik hayatları boyunca derslere karşı benimsedikleri yaklaşımlar, ortaya
koydukları davranış örüntüleri çeşitlilik göstermektedir. Bu çeşitlilik üzerinde etkili olan değişkenlerden
bazıları da akademik erteleme ve akademik mükemmeliyetçilik durumlarıdır. Bu araştırmada okul
öncesi öğretmen adaylarının akademik erteleme düzeylerinin belirlenmesi ve akademik
mükemmeliyetçilik ve erteleme durumlarının derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu
kapsamda araştırma açımlayıcı sıralı desende karma yöntem araştırması olarak tasarlanmıştır.
Araştırmada sırasıyla tarama ve temel nitel araştırma desenleri kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018
eğitim öğretim yılı Gazi Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi anabilim dalında eğitim almakta olan 2. sınıf
öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği, Öğrenci
Başarısını Değerlendirme Formu ve Akademik Görevlere İlişkin Görüş Belirleme Formuile toplanmıştır.
Öğretmen adayları akademik mükemmeliyetçiliği sosyal yaşantılarını etkileyen, akademik başarı
getirirken kendilerini yıpratan bir özellik olarak değerlendirmişlerdir. Erteleme davranışının akademik
görevlerin yoğunluğunun fazla olması ya da bu görevleri tam olarak anlayamamaları, yurtların kalabalık
olması nedeniyle çalışacak ortam bulamamaları gibi nedenlerle ortaya çıktığını ifade etmişlerdir.
Akademik görevleri nedeniyle sosyal hayatlarının etkilenmediğini fakat sosyal yaşantılarının akademik
erteleme davranışının ortaya çıkmasına neden olduğunu ifade etmişlerdir. Eğitimcinin tutum ve
davranışlarının akademik göreve karşı tutumu etkilediğini, ödev yoğunluğu ve devam zorunluluğunun
derse katılımı olumsuz etkilediğini bu durumda yalnızca dersi geçmeye odaklandıklarını belirtmişlerdir
The approaches and the behavioral patterns that students adopt towards lessons
throughout their academic lives are various. Some of the variables that affect this variety are academic
procrastination and academic perfectionism. The aim of the study is to determine the academic
procrastination levels of pre-school teacher candidates and to examine their academic procrastination
and perfectionism in depth. In this context, it was designed as a mixed method research in an explanatory
sequential design. In the research, scanning and basic qualitative research designs were used
respectively. The research was carried out with the 2nd grade students of Gazi University Preschool
Education Department in 2017-2018. Research data were collected with Academic Procrastination
Behavior Scale, Student Evaluation Form and semi-structured interview form. Pre-service teachers
evaluated academic perfectionism as a feature that affects their social lives and wears them out while
bringing academic success. They stated that the procrastination behavior arises due to the high intensity
of academic duties or the inability to fully understand these duties, and the inability to find an
environment to work because the dormitories are overcrowded. They specified that their social life was
not affected due to their academic duties, but their social life caused the emergence of academic
procrastination behavior. They stated that the attitudes and behaviors of the educator affected the attitude
towards academic duty, their participation in classes with attendance obligation and homework intensity
decreased, and they focused only on passing the course.