Okul öncesi öğretmen adaylarının akademik erteleme ve akademik mükemmeliyetçilik durumları


Creative Commons License

Demiriz S., Engin K.

Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.26, sa.50, ss.523-540, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Öğrencilerin akademik hayatları boyunca derslere karşı benimsedikleri yaklaşımlar, ortaya koydukları davranış örüntüleri çeşitlilik göstermektedir. Bu çeşitlilik üzerinde etkili olan değişkenlerden bazıları da akademik erteleme ve akademik mükemmeliyetçilik durumlarıdır. Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının akademik erteleme düzeylerinin belirlenmesi ve akademik mükemmeliyetçilik ve erteleme durumlarının derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda araştırma açımlayıcı sıralı desende karma yöntem araştırması olarak tasarlanmıştır. Araştırmada sırasıyla tarama ve temel nitel araştırma desenleri kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılı Gazi Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi anabilim dalında eğitim almakta olan 2. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği, Öğrenci Başarısını Değerlendirme Formu ve Akademik Görevlere İlişkin Görüş Belirleme Formuile toplanmıştır. Öğretmen adayları akademik mükemmeliyetçiliği sosyal yaşantılarını etkileyen, akademik başarı getirirken kendilerini yıpratan bir özellik olarak değerlendirmişlerdir. Erteleme davranışının akademik görevlerin yoğunluğunun fazla olması ya da bu görevleri tam olarak anlayamamaları, yurtların kalabalık olması nedeniyle çalışacak ortam bulamamaları gibi nedenlerle ortaya çıktığını ifade etmişlerdir. Akademik görevleri nedeniyle sosyal hayatlarının etkilenmediğini fakat sosyal yaşantılarının akademik erteleme davranışının ortaya çıkmasına neden olduğunu ifade etmişlerdir. Eğitimcinin tutum ve davranışlarının akademik göreve karşı tutumu etkilediğini, ödev yoğunluğu ve devam zorunluluğunun derse katılımı olumsuz etkilediğini bu durumda yalnızca dersi geçmeye odaklandıklarını belirtmişlerdir

The approaches and the behavioral patterns that students adopt towards lessons throughout their academic lives are various. Some of the variables that affect this variety are academic procrastination and academic perfectionism. The aim of the study is to determine the academic procrastination levels of pre-school teacher candidates and to examine their academic procrastination and perfectionism in depth. In this context, it was designed as a mixed method research in an explanatory sequential design. In the research, scanning and basic qualitative research designs were used respectively. The research was carried out with the 2nd grade students of Gazi University Preschool Education Department in 2017-2018. Research data were collected with Academic Procrastination Behavior Scale, Student Evaluation Form and semi-structured interview form. Pre-service teachers evaluated academic perfectionism as a feature that affects their social lives and wears them out while bringing academic success. They stated that the procrastination behavior arises due to the high intensity of academic duties or the inability to fully understand these duties, and the inability to find an environment to work because the dormitories are overcrowded. They specified that their social life was not affected due to their academic duties, but their social life caused the emergence of academic procrastination behavior. They stated that the attitudes and behaviors of the educator affected the attitude towards academic duty, their participation in classes with attendance obligation and homework intensity decreased, and they focused only on passing the course.