Öğretmen Yansıtıcı Düşünme Anketinin Türkçe Uyarlama Çalışması.


Özer Keskin M., Malakcıoğlu İ.

IV. ULUSAL BİYOLOJİ EĞİTİMİ KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 6 - 07 Ekim 2022, ss.17

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.17
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Üst düzey düşünme becerilerinden birisi olan yansıtıcı düşünmenin felsefi temelleri John Dewey’e dayanmaktadır. Bireyin deneyimlerini kanıta dayalı sorgulaması olarak ifade edilebilen yansıtıcı düşünme, öğretmenlerin mevcut uygulamalarını değerlendirme, uygulamalarını iyileştirmek üzere geliştirilmesi gereken alanları belirleme açısından önem arz etmektedir. Amerika’daki Ulusal Mesleki Eğitim Standartları Kurumu (National Board for Professional Teaching Standarts-NBPTS) yansıtıcı düşünmeyi öğretmenlerin kazanması gereken bir beceri olarak vurgulamaktadır. Türkçe literatürde öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerini ölçen ölçekler incelendiğinde öğretmenlerin düşünme alışkanlıklarının altında yatan en önemli unsur olan inançlarının sorgulanmadığı görülmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerini “yaşam boyu öğrenme becerisini geliştirme, öz değerlendirme becerisi, benlik inancı ve öz yeterlik, nasıl öğretildiği hakkında farkındalık” alt boyutlarından oluşan Choy, Lee & Sedhu (2019) tarafından geliştirilen “Öğretmen Yansıtıcı Düşünme Ölçeği” Türkçeye çevirisi yapılmış pilot uygulama ve faktör analizleri yapılarak geçerlik ve güvenirlik çalışmaları tamamlanmıştır. Ölçeğin yaşam boyu öğrenme becerisini geliştirme boyutu güvenirlik katsayısı 0.80; öz değerlendirme becerisi 0.88; benlik inancı ve öz yeterlik 0.66; nasıl öğretildiği hakkında farkındalık 0.74 tüm ölçek ise 0.82 olarak hesaplanmış ve Türkçe literatüre yansıtıcı düşünme becerisini ölçen bir ölçek kazandırılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Yansıtıcı Düşünme, Yansıtma, Öğretmen, Öğretmen Yansıtıcı Düşünme Ölçeği.