Çocuk Acil Tıp Ve Yoğun Bakım Sempozyumu 17-18 Haziran 2022 KAYSERİ, Antalya, Türkiye, 17 - 18 Haziran 2022, ss.4-5
Amaç: Covid-19 pandemisi sırasında aktif olarak çalışan Pediatri Asistan Hekimlerinin(PAH) sıkça
karşılaştıkları hastane izolasyon figürlerini tanıyıp tanımadıklarını belirlemek.
Yöntem: Çalışmamız Mart 2021‟de çevrimiçi bir anket üzerinden yürütüldü. Katılımcılara yaş, cinsiyet, unvan,
meslekte kaçıncı yılı olduğu, izolasyon önlemleri hakkında daha önce eğitim alıp almadığı, izolasyon için
kullanılan figürlerin anlamları soruldu. Elde edilen cevaplar SPSS programı ile analiz edildi.
Bulgular: Çalışmamıza yaş ortalaması 28.47± 2.47 yıl olan 49 PAH katıldı. Katılımcıların ve meslekte geçirdiği
ortalama süre48.57±28.54 aydı. Katılımcıların tanımlayıcı özellikleri Tablo-1 de gösterilmiştir.
Tartışma: İzolasyon önlemlerinin bir parçası olan izolasyon figürleri; mikroorganizmaların bulaş yöntemine
göre hastalara temas edecek personelde farkındalık oluşturmayı ve alınacak tedbirleri standardize etmeyi
amaçlar. Bu amaçla Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Performans Yönetimi Kalite
Geliştirme Daire Başkanlığı‟nca izolasyon önlemleri beraberinde izolasyon figürleri ulusal hale getirilmiştir.
Ulusal izolasyon figürleri “mavi çiçek”, “sarı yaprak” ve “kırmızı yıldız” şeklindedir. „Mavi çiçek‟ damlacık
izolasyonunda kullanılmakta olup; ortadaki nokta hastayı etrafındaki yapraklar ise damlacıkları temsil eder. „Sarı
yaprak‟; aynı „S‟ harfi ile başlayan solunum izolasyonunda kullanılır. Sarı yaprak figürünün çıkış noktası;
ağaçlar doğanın, yapraklar ise ağaçların akciğerleridir. „Kırmızı yıldız‟ temas izolasyonu için kullanılmakta olup;
yıldızın beş köşesi, elin beş parmağını temsil eder. Kırmızı renk ateşe temasınsakıncaları ile hastayla temasın
sakıncaları arasındaki bağdan yola çıkarak kullanılır.1
Pediatri hemşireleri ile yapılan bir çalışmada izolasyon figürlerinin bilinme oranları damlacık izolasyonu için
%63,6, solunum izolasyonu için %87,3, temas izolasyonu için %91,8 bulunmuştur.2 Çalışmamızda benzer
şekilde en çok temas izolasyonu figürü bilinmekteydi. Bunun nedeni olarak da hastanemizde özellikle COVİD
pandemisi döneminde temas izolasyonu figürünün en sık kullanılan figür olması ile ilişkilendirildi.
Tıp Fakültesi üçüncü sınıf öğrencileri ile yapılan bir çalışmada; katılımcıların %39,9‟u solunum izolasyon
figürünü, %32,6‟sı damlacık izolasyon figürünü, %38‟i ise temas izolasyon figürünü doğru olarak bilmiş. Bu
çalışmanın bir sonucu olarak izolasyon figürlerinin anlamlarına klinik öncesi eğitim döneminde yeterince yer
verilmediği düşünülmüştür.
3
Çocuk Acil Tıp Ve Yoğun Bakım Sempozyumu 17-18 Haziran 2022 KAYSERİ Sayfa 5
Sonuç: Özellikle pandemi döneminde izolasyon önlemleri sıkça gündeme gelmiş ve izolasyon figürlerinin
görünürlüğü çok artmıştır. İzolasyon önlemleri ile ilgili eğitimler belirli aralıklarla tekrarlanmalıdır ve izolasyon
figürlerine yönelik farkındalık artırılmaya çalışılmalıdır. Özellikle sağlık personelinin klinik öncesi ve klinik
eğitim dönemlerinde izolasyon figürlerine yönelik bilgi düzeyi ve farkındalığı artırmak için çıkış noktası ile
birlikte eğitime dahil edilmesinin faydalı olacağını düşünüyoruz.