Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, cilt.6, sa.14, ss.107-139, 2013 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı UNESCO’nun kuruluşundan bugüne kadar tarih
eğitimi ile ilgili olarak yapmış olduğu yayınları değerlendirmektir. Bu
yayınlar, kurumun web sayfasındaki eğitim yayınları içerisinde yer alan
makale, kitap, rapor ve dokümanlardan oluşmaktadır. UNESCO
tarafından yayınlanan tarih eğitimi ile ilgili 264 çalışma doküman
incelemesi yoluyla değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu betimsel
çalışmada, söz konusu yayınlar; yayın yıllarına, yayın türlerine, temalara
ve coğrafi faaliyet alanına göre analiz edilmiştir. Ayrıca bu yayınların
incelenmesinde içerik analizine başvurulmuştur. Tarih eğitimi yayınlarının
öğretim materyalleri, tarih konuları ve disiplinler arası tarih öğretimi gibi
birkaç ana başlık altında yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Konuya yönelik
incelemede ders kitaplarına yönelik çalışmaların tüm çalışmalar içerisinde
%25’ten daha fazla bir ağırlığı olduğu görülmektedir. Coğrafi faaliyet
alanına yönelik yapılan incelemede ise yapılan çalışmaların %25’inden
fazlasının Avrupa kıtası üzerinde yoğunlaştığı ve ülke bazında da en fazla
çalışmanın ABD ve Fransa gibi batılı ülkelerle ile ilgili olduğu görülmüştür.
Sonuç olarak bir dünya kurumu olarak nitelendirilmesine rağmen
UNESCO, tarih eğitimine ilişkin olarak Avrupa merkezli bir yayın politikası
izlediği izlenimi vermektedir. Ayrıca UNESCO ilk yıllarındaki dünya ve
ulusal tarihlerin tarih ders kitaplarında nasıl yer aldığına yönelik büyük ve
sistematik ilgisini son yıllarda herhangi bir tarih eğitimi konusunda
gösterememiştir