Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: AYŞEGÜL ŞİŞMAN
Danışman: ALİ GÜL
Özet:Araştırmanın amacı, biyoçeşitlilik konusunda yazılı, görsel ve işitsel medya kullanımının biyoloji öğretmen adaylarının biyoçeşitlilik okuryazarlığı, akademik başarıları ve biyoçeşitlilik öğretiminde medya kullanılmasına yönelik görüşleri üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırma verilerinin toplanmasında nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, deneysel modellerden tek grup öntest-sontest desen, nitel kısmında açık uçlu anket soruları kullanılmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Biyoloji Eğitimi Ana Bilim Dalı 3. sınıfında okuyan 21 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada veriler biyoçeşitlilik okuryazarlığı ölçeği, araştırmacı tarafından geliştirilen biyoçeşitlilik başarı testi ve açık uçlu anket soruları ile toplanmıştır. Araştırmada öntest olarak; biyoçeşitlilik başarı testi, biyoçeşitlilik okuryazarlığı ölçeği uygulanmıştır. Uygulamanın ardından öntestte uygulanan testler sontest olarak tekrar uygulanmış ve öğrencilerin görüşlerini almak için açık uçlu anket soruları uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 21 istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, biyoloji öğretmen adaylarının biyoçeşitlilik başarı testinden aldıkları uygulama öncesi ve sonrası puanlarının arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Biyoloji öğretmen adaylarının biyoçeşitlilik okuryazarlığı ölçeğinden aldıkları uygulama öncesi ve sonrası puanların arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırmada biyoçeşitlilik konusunda yazılı, görsel ve işitsel medya kullanılarak uygulanan öğretimden sonra biyoloji öğretmen adaylarından alınan öğretimde medya kullanılmasına yönelik görüşlerinin olumlu olduğu belirlenmiştir.