Çok Okunan Çocuk Kitaplarının Değerler Yönüyle İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANA BİLİM DALI , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMRA AKTAŞ KUBAL

Danışman: Mehmet Akif Sözer

Özet:

Bu çalışma çok okunan çocuk kitaplarının işledikleri değerleri ortaya koymak ve hedef kitle olan çocuklara bu konudaki uygunluklarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Öncelikle çok okunan çocuk kitaplarını belirlemek amacıyla internet üzerinden satış yapan büyük kitap satış siteleri ve Ankara ilinde hizmet veren büyük kitapçılar ve yayınevlerinden popüler olan kitaplara ulaşılmıştır. Konuları, temaları ve kişileri ele alış biçimlerine göre hikâye ve roman sınıflamasına uygun olarak sınıflandırılan kitaplardan her sınıfın en çok okunan kitabı alınmış ve 6 kitaptan oluşan çalışma materyalleri belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak kullanılan kitapların işlediği değerler; 'değer analiz tablosu' kullanılarak kodlanmış ve analizi, içerik analizi yöntemiyle yapılmıştır. Araştırma sonucunda en çok okunan çocuk kitabının değerleri olumsuz işlemede %40,64 gibi yüksek bir orana sahip olduğu, "popülarite"yi bir değer gibi yücelttiği belirlenmiştir. İncelenen diğer kitaplarda böyle bir işlenişle karşılaşılmamış ve çok okunan/popüler olan çocuk kitapları aracılığıyla çocuklara değer kazandırılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.