Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Arzu ÖDEN ACAR
Danışman: RAHMİ YAĞBASAN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmanın amacı, fizik öğretmen adaylarının elektromanyetik indüksiyon konusunda kavramsal anlamalarının ontolojik kategorilerini tespit etmektir. Araştırma betimsel yöntemle yapılmıştır. Öğretmen adaylarının elektromanyetik indüksiyon konusunda kavramsal anlamalarını derinlemesine incelemek amacıyla olgubilim deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2007-2008 eğitim öğretim yılında, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi Anabilim Dalı' nda öğrenim gören '12' 2. sınıf öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak dört adet Tahmin Et-Gözle-Açıkla aktivitesi kullanılmış ve aktiviteler eşliğinde yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Bu dört aktivitede yer alan deneyler, her bir öğrenci ile tek tek yapılmıştır. Dört aktivitenin uygulanması için geçen süre her öğrencide yaklaşık olarak 45-60 dakika olmuştur. Uygulama süresince öğrencilerin bilgisi dahilinde kamera kaydı yapılmıştır. Aktiviteler sürecinde gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerin video kayıtlarının tümü yazıya dökülmüştür. Görüşmelerin analizinde kullanılacak kavramlar 'indüksiyon akımı, indüksiyon emk' sı, manyetik akı ve manyetik alan' olarak belirlenmiştir. Yazıya dökülen görüşmelere içerik analizi yapılmıştır. Öğretmen adaylarının elektromanyetik indüksiyon konusunda zihinlerinde var olan kavramların ontolojik kategorileri, öğretmen adaylarının kavramları ifade ederken kullanmış oldukları yüklemler incelenerek tespit edilmiştir. Kavramlara ait açıklamaların ontolojik yaklaşıma göre incelenmeleri sonucunda, indüksiyon akımı, indüksiyon emk' sı, manyetik alan, manyetik akı kavramlarının öğretmen adaylarının bir kısmı tarafından madde kategorisinde, bir kısmı tarafından sınırlama temelli etkileşimler (STE) kategorisinde sınıflandırılmış olduğu tespit edilmiştir. Madde kategorisine dahil edilen kavramların bilimsel açıklamalardan uzak olduğu görülmüştür. STE kategorisinde sınıflandırılan açıklamalardan bazılarında kavramın doğru olarak ifade edilmediği sonucuna varılmıştır. Öğretmen adaylarının pek çoğunun sürecin sonucu hakkında doğru tahminlerde bulunmalarına rağmen sürecin nasıl gerçekleştiğini açıklamakta sıkıntı çektikleri görülmüştür.