Öğrencilerin İletişim Kurma İstekliliği ile Motivasyonları arasındaki İlişki: Türkiye'de Özel Amaçlı İngilizcenin Öğretildiği bir Yüksekokuldaki Durum


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Berna Uyanık

Danışman: ZEKİYE MÜGE TAVİL

Özet:

Bu çalışma, öğrencilerin İngilizce öğrenme motivasyonları ile İngilizce dilini kullanarak iletişim kurma isteklilikleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Çalışma, Türk Hava Kurumu Üniversitesi'nin iki yıllık meslek yüksekokulunda yürütülmüştür. Çalışmanın ikinci amacı, bu iki yıllık yükseköğretim programında özel amaçlı İngilizce öğrenen öğrencilerin İngilizce iletişim kurmaya ne derecede istekli olduklarını bulmaktır. Bu çalışmada iletişimin konuşma boyutuna odaklanılmıştır. Çalışmanın üçüncü bir amacı ise öğrencilerin İngilizce öğrenmeye ne derece motive olduklarını bulmaktır. Hem iletişim kurma isteklilikleri hem de dili öğrenme motivasyonları, cinsiyetlerine, sınıflarına, bölümlerine, yurtdışı deneyimlerine göre ve mezun oldukları lise türlerine göre incelenmiştir. Bu amaçlara ulaşmak için karma araştırma yönteminin çeşitleme yaklaşımı kullanılmıştır. Katılımcılar, birinci ve ikinci sınıfta Sivil Havacılıkta Kabin Hizmetleri, Uçak Teknolojisi ve Yer Hizmetleri Yönetimi bölümlerini okuyan öğrencilerdir. İlk olarak, iletişim kurma istekliliği ve motivasyon anketlerinin pilot çalışması 78 öğrenciye uygulanmıştır. Geçerlilik işlemleri sonucunda motivasyon anketinin 10 maddesi çıkarılmıştır. Anketlerin yüksek güvenirlik katsayısı elde edildikten sonra, anketlerin son hali 353 öğrenciye uygulanmıştır. Daha sonra, Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri bölümünde iki sınıf, iki hafta gözlenmiştir. Dersler videoya kaydedilmiş ve gözlemler için sistematik bir gözlem çizelgesi kullanılmıştır. Gözlemlere ve öğretim elemanlarının görüşlerine göre istekli ve isteksiz öğrenciler seçildikten sonra onlarla röportaj yapılmıştır. 12 öğrenci ile birebir, yarı yapılandırılmış görüşmeler yürütülmüştür. Nitel veriler için içerik analizi kullanılırken, nicel veri, SPSS 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin genel motivasyonu yüksekken İngilizce iletişim kurma istekliliklerinin orta seviyede olduğunu göstermektedir. Nicel araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin İngilizce iletişim kurma istekliliği ile İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyonları arasında pozitif, anlamlı ve orta seviyede bir ilişki bulunmuştur. Gözlemlere göre, sınıf ortamında öğrencilerin motivasyonu ve İngilizce iletişim kurma isteklilikleri arasında güçlü ve pozitif bir ilişki vardır. İki farklı sınıfta iki hafta boyunca, derse motive olduğu görünen öğrencilerin iletişim kurmaya da daha istekli olduğu, öte taraftan daha az motive olduğu ya da hiç motive olmadığı görünen öğrencilerin ise iletişim kurmaya isteksiz olduğu gözlemlenmiştir. Öğrencilerin röportaj sorularına yanıtlarına göre ise, iki öğrencinin İngilizce öğrenmeye motive olduğu, ancak iletişim kurmaya istekli olmadığı belirlenmiştir. Altı öğrencinin hem İngilizce iletişim kurmaya istekli hem de İngilizce öğrenmeye motive oldukları, üç öğrencinin az motive olduğu ve iletişim kurmaya az istekli olduğu ve bir öğrencinin ne iletişim kurmaya istekli olduğu ne de motive olduğu belirlenmiştir. Böylece, röportajlar da öğrencilerin İngilizce öğrenme motivasyonu ile İngilizce iletişim kurma isteklilikleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Röportajlarda öğrencilerin iletişim kurma istekliliği ve motivasyonla ilgili görüşleri de incelenmiştir. Röportajların analizi, öğrencilerin derste İngilizce konuşmaya yönelik olumlu tutum ve düşüncelere sahip olduğunu ve hepsinin İngilizce derslerinde daha çok İngilizce konuşma istediklerini göstermiştir. Öğrencilerin röportajlardaki görüşlerine ve anket sonuçlarına dayanarak İngilizcenin yabancı dil olarak konuşulduğu sınıflar için pratik önerilerde bulunulmuştur.