Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Fatıma Nur Fişne
Danışman: İSKENDER HAKKI SARIGÖZ
Özet:Bu çalışmada 4. sınıf seviyesinde İngilizce öğrenen çocuklar için bütünleşik bir dil ölçme programı (ILTPY) geliştirmek ve önermek hedeflenmektedir. Bu ana amaç doğrultusunda, var olan dil ölçme uygulamalarını incelemek, paydaşların ölçme ve değerlendirme ihtiyaç ve beklentilerini tanımlamak ve ILTPY'nin iki ünitelik uygulamasının etkililiğini ölçmek istenmiştir. Nicel ve nitel veri toplamak için karma-yöntem araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Veri toplama iki aşamada gerçekleşmiştir. İlk aşamada, Ankara'da devlet ilkokullarında görev yapan 13 İngilizce öğretmeni ve 4. sınıfta okuyan 166 öğrenci ile sınıf içi ölçme aktivitelerini ve ölçme ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla görüşme yapılmış ve 12 öğretmen gözlemlenmiştir. Bu katılımcılar, uygun örneklem yoluyla seçilmiştir. İkinci aşamada, 4. sınıfta okuyan 73 öğrenciden ve görev yapan 4 İngilizce öğretmeninden ölçme görevleri, kazanım temelli gözlem kontrol listeleri, ünite sonu konferansları, başarı testi ve tamamlayıcı görüşmeler yoluyla veri toplanmıştır. Temel bulgular, öğretmenlerin başlıca olarak biçimlendirici ölçme yaptığını ve yazma ve kelime becerilerinin daha yaygın olarak ölçüldüğünü göstermektedir. Paydaşlar, yabancı dil olarak İngilizcenin ölçülmesi sürecinden genel olarak başarı beklemektedirler ve öğrenciler kendi aktif katılımını gerektiren ölçme görevlerini tercih etmektedirler. İki ünitelik ILTPY uygulaması, ölçme görevlerinin çocukların karakteristik özelliklerine uygun olduğunu, öğrencilerin dil kazanımlarına erişimlerini kolaylaştırdığını ve yabancı dil olarak İngilizce öğrenimine olumlu etkisi olduğunu göstermektedir. Ek olarak, bu görevlerden elde edilen ölçme puanları, ölçme görevi puanları ve gözlem puanları arasındaki korelasyon değerleri bakımından, sınıf-temelli ölçme puanları ile tutarlıdır.