LİSANSÜSTÜ ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SANAL SINIFIM UYGULAMASINA İLİŞKİN TEKNOLOJİ KABUL DÜZEYLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASİN KÜPELİ

Danışman: Sami Acar

Özet:

Araştırmanın temel amacı, lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin sanal sınıfım uygulamasına ilişkin teknoloji kabul düzeylerini belirlemektir. Araştırma, ders sonunda ölçek uygulaması çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Ankara ili Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsünde Adli bilişim programında Güvenli Yazılım Geliştirme (örgün ve uzaktan) dersini alan yüksek lisans ve doktora öğrencileri ile Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde farklı programlarda Performans Tabanlı Öğrenme Sistemleri yüksek lisans dersi ile Performans Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ve Akademik Araştırma İçin Teknoloji Kullanımı-2 doktora derslerini alan ve sanal sınıfım uygulamasına katılan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada yer alan 42 öğrenciden 3 öğrenci derse çeşitli nedenlerle devam edememiştir. Araştırmada veriler, ACAR E-Öğrenme Sistemi - Sanal Sınıfım uygulamasına sürekli katılan ve lisansüstü öğrenim gören 39 öğrenciden, 4 haftalık ve 24 saatlik öğretim tamamlandığında uygulanan yazılı anket ile elde edilmiş, elde edilen veriler bilgisayar ortamında istatistiksel analiz programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada, tüm istatistiksel analizlerde 0.05 anlamlılık düzeyi temel alınmıştır.

Araştırma bulgularına göre, lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin sanal sınıfım uygulamasına ilişkin teknoloji kabul düzeylerinin; algılanan fayda, algılanan kullanım kolaylığı, uygunluk ve yakınların etkisi boyutlarında yüksek, davranışsal niyet boyutlarında ise çok yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin sanal sınıfım uygulamasına ilişkin genel teknoloji kabul düzeylerinin ise yüksek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin sanal sınıfım uygulamasına ilişkin teknoloji kabul düzeyleri; öğrenim gördükleri bölüme, programa, cinsiyete, daha önce sanal sınıfım uygulamasına katılıp katılmama durumuna göre incelenmiş; bazı bölüme göre teknoloji kabul düzeylerinde önemli farklılık olduğu, farklılığın adli bilişim ile matematik ve hemşirelik bölümleri arasında ve adli bilişim aleyhine olduğu görülmüştür. Öğrenim gördükleri programa göre ise; doktora programında öğrenim gören öğrencilerin sanal sınıfım uygulamasına ilişkin teknoloji kabul düzeylerinin, yüksek lisans programında öğrenim gören öğrencilere göre daha yüksek olduğu ve bu farklılığın önemli olduğu sonucuna varılmıştır. Cinsiyete göre teknoloji kabul düzeyi farklılıkları incelendiğinde ise, uygunluk boyutu haricinde önemli bir farklılık görülmemiştir. Daha önceden sanal sınıfım uygulamasına katılıp katılmama durumuna göre teknoloji kabul düzeyi farklılığı incelenmiş, farklılığın daha önceden sanal sınıfım uygulamasına katılmayan öğrencilerin lehine olduğu, diğer bir ifadeyle daha önceden sanal sınıfım uygulamasına katılmayan öğrencilerin katılan öğrencilere göre teknoloji kabul düzeylerinin yüksek olduğu ve bu farklılığın anlamlı olduğu yapılan istatistiksel analiz sonuçlarıyla kanıtlanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Uzaktan Eğitim, Sanal Sınıf, Teknoloji Kabul Modeli, Çevrimiçi Öğrenme