Ortaokulda Öğrenim Gören Öğrencilerin Farklı Sürelerdeki Beden Eğitimi Ve Spor Etkinliklerinin Sağlıkla İlgili Fiziksel Uygunluk Kriterleri Üzerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Umut Yılmaz

Danışman: EBRU ÇETİN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin müfredata göre farklı sürelerde uygulanan beden eğitimi ve spor etkinliklerinin sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk kriterleri üzerine etkisinin araştırılmasıdır. Çalışmaya yaş ortalamaları 12.02±0.05 olan haftada 2 saat (42 kız çocuk, 38 erkek çocuk), 4 saat (53 kız çocuk, 76 erkek çocuk) ve 6 saat (24 kız çocuk, 29 erkek çocuk) beden eğitimi ve spor etkinliği yapan toplam 262 çocuk gönüllü olarak katılmıştır. Araştırma yarım eğitim öğretim dönemini (18 hafta) kapsamaktadır. Çocukların boy uzunluğu, vücut ağırlığı, beden kitle indeksi (BKI), vücut yağ oranı ve yağsız vücut kitlesi ölçüldü. Motorik performans tespitinde, 30 sn mekik, 30 sn şınav, esneklik, durarak uzun atlama, sağ-sol kavrama kuvveti, kol kuvveti, statik denge, t-çeviklik, 30 m sürat ve 20 m mekik koşusu yapılmıştır. Tüm testler ön test ve son test şeklinde 18 haftalık periyotta uygulandı. Veriler istatiksel olarak SPSS 23 programında değerlendirilerek, Grup içi ön test ve son testler arasında farklılık olup olmadığını tespit etmek için Paried Samples T test uygulandı. Gruplar arasındaki ilişkinin tespitinde Tek yönlü ANOVATUKEY testi uygulandı ve anlamlılık düzeyi 0.05 olarak seçildi. Yapılan istatistiksel değerlendirmede VKI, VYY, sol el kavrama ve sürat parametrelerinde 2 6 saat ve 4 6 saat grupları arasında, mekik, şınav, kol kuvveti ve denge parametrelerinde 2 4 saat ve 2 6 saat grupları arasında, esneklik ve çeviklik parametrelerinde 2 6 saat grupları arasında anlamlı bir fark tespit edilirken; boy, vücut ağırlığı, VYK, YVK, Durarak uzun atlama, sağ el kavrama ve MaxVO2 parametrelerinde gruplar arası anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Yarım eğitim öğretim dönemi (18 hafta) beden eğitimi ve spor dersini haftada 6 saat alan öğrencilerin haftada 2 ve 4 saat alan öğrencilerden fiziksel, fizyolojik, motorik ve bazı sağlık parametrelerine göre, çoğunlukla daha iyi oldukları görülmektedir. Sonuç olarak okullarda uygulanan beden eğitimi ve spor etkinliklerinin süresi uzadıkça hem sağlıkla ilişkili fiziksel uygunluğun hem de motor beceri gelişiminin çok daha olumlu etkilendiğini söyleyebiliriz.