Ortaöğretim düzeyine yönelik lisansüstü tezlerde yaratıcı drama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Drama ve Eğitim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞENUR BAŞTÜRK

Danışman: Tuğba Taşkın

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Yaratıcı drama eğitim alanında çeşitli bilim dallarında öğrencilerin becerilerini geliştirmesi, öğrenmesi vb. konularda etkinliğini göstermektedir. Yaratıcı drama tekniğinden faydalanan öğretim sisteminde fizik, coğrafya, tarih, din kültürü ve ahlak bilgisi, matematik, vb. sayısal ve sözel dersler yer almaktadır. Bu kapsamda ilgili alanyazında farklı çalışmaların yer aldığı görülmektedir. Bu araştırmada Türkiye'de lise düzeyinde kullanılan yaratıcı drama yöntemi üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin analizinin ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri Ulusal Tez Merkezi aracılığı ile ''Yaratıcı Drama'' anahtar kelimesi taraması yapılarak ''Eğitim ve Öğretim'' konusu altında 343 teze ulaşılmıştır. Araştırma verilerine katılma koşullarından biri de lise öğrencilerinin öğrenimi olduğu için 343 tez incelenerek örneklem grubu lise öğrencisi olan çalışmalar tercih edilmiştir. Buna göre 38 yüksek lisans tezi, 4 doktora tezine ulaşılmıştır. Tezlerin taraması 01.03.2024-01.07.2024 tarihleri arasında düzenli aralıklarla yapılarak listesi oluşturulmuştur. Tezler yıl, üniversite, konu, örneklem, örneklem sayısı vb. kategorilere ayrılarak incelenmiştir. Bulgulardan elde edile bilgilere göre en eski lisansüstü tez 1997 yılında yüksek lisans seviyesinde ergenlerin yaratıcılık seviyesi üzerinde yaratıcı dramanın etkisi olarak belirlenmiştir. Buna ek olarak yaratıcı drama alanında yapılan çalışmaların sayısı ağırlıklı olarak yüksek lisans seviyesinde yapılmış olup doktora seviyesinde çok fazla tercih edilmemiştir. Ayrıca yazılan tezlerin yazım dilleri ağırlıklı olarak Türkçe olduğu belirlenmiştir. Türkçe tezlerin bu kadar fazla olması, Türkiye'de bu konuda yapılan akademik çalışmaların büyük ölçüde yerel dilde yürütüldüğünü göstermektedir. Tezlerin analiz yöntemlerinde genellikle nicel yöntemler tercih edilmiştir. Bu yüzden nicel yöntemle yapılan tezler sayısal ve somut sonuçlar sunmaktadır. Araştırmadan elde edilen bilgilere göre yaratıcı dramanın eğitimde ve diğer disiplinlerde önemli bir araştırma konusu haline geldiğini göstermektedir.