Mobil Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimlerine Yönelik Kaygılarına Ve Akademik Başarılarına Etkis


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep Burcu PEDER ALAGÖZ

Danışman: MAHMUT SELVİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik kaygılarına ve akademik başarılarına etkisini incelemektir. “Saf Madde ve Karışımlar” ünitesinde mobil artırılmış gerçeklik (MAG) uygulaması bu kapsamda fen bilimleri dersinde kullanılarak; bu uygulamanın fen bilimlerine yönelik kaygı ve akademik başarı değişkenleri üzerindeki etkileri ortaya koyulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara il merkezinde eğitim veren bir ortaokulun yedinci sınıfında öğrenim gören 44 öğrenci (deney grubu 22 öğrenci, kontrol grubu 22 öğrenci) oluşturmuştur. Araştırma 2018–2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde yedinci sınıf fen bilimleri dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama sonrasında deney grubunda bulunan 10 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve öğrencilerin uygulama ile ilgili görüşleri alınmıştır. Kontrol grubundaki öğrenciler ile dersler öğretim programında yer alan öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Deney grubunda ise, kontrol grubunda kullanılan yöntem ve tekniklere ek olarak, konuların işlenmesinde mobil artırılmış gerçeklik (MAG) uygulaması olan Hp Reveal (Aurasma) uygulaması ile hazırlanan materyaller kullanılmıştır. Artırılmış gerçeklik teknolojisi içeren tüm materyaller araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Her iki grupta da öğretim araştırmacı tarafından yapılmıştır. Araştırma, haftada 4 ders saati olmak üzere toplam 4 hafta boyunca yürütülmüştür. Araştırmanın verileri “Akademik Başarı Testi”, “Fen Bilimleri Öğrenme Kaygı Ölçeği” ve “Deney Grubundaki Öğrenciler ile Yapılan Yarı Yapılandırılmış Görüşmeler” ile toplanmıştır. Çalışma boyunca elde edilen nicel veriler SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiştir. Uygulama öncesinde araştırmacı vi tarafından geliştirilen başarı testinin geçerlik ve güvenirlik analizi için pilot uygulama yapılmıştır. Hazırlanan 37 soruluk pilot test; 2018- 2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde esas uygulamanın yapılacağı okulda 114 öğrenciye ve aynı eğitim bölgesinde bulunan ikinci bir okulda ise 100 öğrenci olmak üzere toplam 214, 8.sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Başarı testinin güvenirlik analizi ve madde analizi sonucunda testteki 37 madde arasından kapsam geçerliği, madde ayırt edicilik indeksi (rjx) ve madde güçlük indeksi (Pj) dikkate alınarak 7 madde çıkarılmış ve testin Cronbach’s Alpha değeri 0,782 olarak bulunmuştur. Araştırmada, üyeleri birbirinden ayrı olan iki farklı örneklem grubunun ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığını tespit etmek için bağımsız gruplar t-testi (ilişkisiz örneklem t- testi) uygulanmıştır. Bağımlı değişken ile ilişkisi olan diğer değişkenleri (kirletici değişkenleri) istatistiksel açıdan kontrol altına alarak araştırma hipotezinin sınanması amacıyla da ANCOVA (Kovaryans Analizi) kullanılmıştır. Bağımsız gruplar t-testi ve ANCOVA analizinden önce normallik varsayımlarını test etmek için; çarpıklık katsayısı (ÇK) ve basıklık katsayısı (BK)’ na ek olarak Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır. “Akademik Başarı Testi” ve “Fen Bilimleri Öğrenme Kaygı Ölçeği” deney ve kontrol gruplarında ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Deney ve kontrol grupları arasında akademik başarı ve fen bilimleri öğrenme kaygı testi ön test puanlarına ilişkin istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek için bağımsız gruplar t- testi analizi yapılmıştır. T-testi sonuçları, uygulama öncesinde deney ve kontrol grubunun akademik başarı ve fen bilimleri öğrenme kaygısı açısından birbirine denk olduğunu göstermiştir. ANCOVA sonuçlarına göre; ön test puanları istatistiksel olarak kontrol altına alındığında, deney grubu öğrencilerinin akademik başarı son test puanları ortalaması ile kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı son test puanları ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuş ve etki büyüklüğünün de 0,49 olarak bulunmasıyla, uygulamanın akademik başarı düzeyini artırmada etkili olduğu görülmüştür. Ancak MAG uygulamasının deney ve kontrol grubunun fen bilimlerine yönelik kaygılarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı yani önemli bir rol oynamadığı görülmüştür. Çalışma sonrasında öğrencilerin görüşleri alındığında ise; öğrencilerin çoğu daha önce MAG uygulaması kullanmadıklarını, süreçte kendilerini mutlu ve heyecanlı hissettiklerini belirtmişlerdir. Öğrenciler derste MAG uygulaması kullanmanın; öğrenmeyi kolaylaştırma, konuyu somutlaştırma, odaklanmayı artırma, merak uyandırma, derse olan ilgiyi artırma, eğlenerek öğrenmeyi sağlama gibi birçok avantajı olduğunu belirtmişlerdir