Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: REHA SARIKAYA
Danışman: Aytekin Albuz
Özet:
Araştırmanın amacı, ilkokul öğrencileri düzeyinde eğitsel oyun kullanımının müziksel beceriler üzerindeki etki durumunu incelemektir. Bu kapsamda; örneklem olarak seçilen ilkokul dördüncü sınıf öğrencileri ile ritim yineleme, ritim deşifre okuma, ritim deşifre çalma ve diktesi boyutlarında uygulamalar yapılmıştır. Çalışma, "Yalnız Son Testli-Denetim Gruplu Deney Düzeneği” araştırma desenine dayandırılmış olup; deney ve kontrol gruplarının her ikisine de toplamda 10 haftalık ritim eğitimi süreci uygulanmıştır. Deney grubu, eğitsel oyunlarla temellendirilmiş olan ritim eğitimi dersleri almış, kontrol grubu ise geleneksel öğretim yaklaşımları çerçevesinde ritim eğitimi dersleri almıştır. 10 haftalık eğitim süreci sonunda her iki grubun gelişimlerini ölçmek için “ritim başarı testi” uygulanmış, sontest sürecinde oluşturulan görüntülü ses kayıtları 3 ayrı uzman tarafından, belirlenen ölçütlere göre puanlanmıştır. Elde edilen veriler, istatistik uzmanı yardımıyla SPSS 22.0 Windows paket programına girilmiştir. Deney ve kontrol grupları arasında, ritim yineleme, ritim deşifre okuma, ritim deşifre çalma, ritim diktesi puanları ve alt boyutları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olup olmadığına ilişkin, Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; SPSS analizlerine bakıldığında deney grubu lehine “ritim diktesi” puanlarında anlamlı bir fark (p<,05) ortaya çıkmıştır. “Ritim deşifre okuma, ritim deşifre çalma” alanlarında da tempo istikrârı bakımından deney grubu lehine yine anlamlı farkların (p<,05) olduğu gözlemlenmiştir. Bu durum, ritim öğretiminde eğitsel oyun yönteminin, geleneksel öğretim yöntemlerine kıyasla öğrencilerin müzik becerileri üzerinde daha olumlu (+) yönde katkısı bulunduğunu göstermektedir. Araştırma sonucunda; ilköğretim düzeyi müzik öğretimi etkinliklerinde, öğretmenlere eğitsel oyunlardan yararlanılması önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Ritim, Ritim Öğretimi, Oyun, Eğitsel Oyun