Ortaokul Öğrencilerinin Finansal Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA ERGÜR ÇENGELCİ

Danışman: Bahadır Kılcan

Özet:

Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin finansal tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda ortaokul öğrencilerinin finansal tutumlarını ölçmek amacı ile Kılcan ve Ergür (2019) tarafından geliştirilen Finansal Tutum Ölçeği (FTÖ) kullanılmıştır. Araştırmada betimsel araştırma desenlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim- öğretim yılında, Kütahya İli merkez ilçesinde öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf toplam 745 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılarak t testi, welch testi ve tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre katılımcıların finansal tutumları; aldıkları harçlık miktarına, bütçe planı yapma durumlarına ve kendilerine ait kumbaralarının olma durumlarına göre anlamlı bir farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında katılımcıların finansal tutum toplam puanları ile cinsiyet, anne ve baba eğitim durumları, sınıf düzeyleri, alışverişe gitme sıklıkları gibi değişkenler arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçlarından hareketle farklı yaş grupları ile finansal tutum konusundaki çalışmalar artırılmalı ve farklı projelerle desteklenmelidir.

Anahtar kelimeler: Finansal tutum, Ortaokul öğrencileri, Nicel araştırma